Xpeng G9: Zaawansowany Elektryczny SUV z Superszybkim Ładowaniem

Xpeng G9: Zaawansowany Elektryczny SUV z Superszybkim Ładowaniem.

Wstęp
Chińska marka Xpeng, znana z technologicznych innowacji, przebojem wchodzi do Europy z flagowym modelem G9 – luksusowym SUV-em elektrycznym konkurującym z Teslą Model Y i Audi Q4 e-tron. Auto wyróżnia się platformą 800V, umożliwiającą ładowanie do 300 kW, oraz systemem autonomicznej jazdy XNGP. Dzięki połączeniu przestrzeni, zasięgu i futurystycznego designu, G9 zdobywa nagrody (m.in. „Najlepszy EV 2023” w Chinach) i przyciąga fanów high-tech.


Dane Techniczne Xpeng G9

Parametry wersji dostępnych w Europie (2024):

Parametr Standard Range Long Range Performance AWD
Typ baterii NMC (78 kWh) NMC (98 kWh) NMC (98 kWh)
Zasięg (WLTP) 460 km 570 km 520 km
Moc 308 KM (230 kW) 308 KM (230 kW) 543 KM (405 kW)
Moment obrotowy 430 Nm 430 Nm 717 Nm
Napęd Tylny (RWD) Tylny (RWD) AWD (2 silniki)
0-100 km/h 6,4 s 6,4 s 3,9 s
Prędkość maksymalna 200 km/h 200 km/h 200 km/h
Ładowanie DC (moc) 300 kW 300 kW 300 kW
Czas ładowania 10-80% 15 minut 20 minut 20 minut
Długość/Szerokość/Wysokość 4891 mm / 1937 mm / 1680 mm
Masa własna 2235 kg 2360 kg 2450 kg

Dodatkowe wyposażenie:

  • System XNGP – autonomiczna jazda na autostradach i w mieście (w Europie działa w trybie beta).
  • 5G i ekrany 14,96” + 14,96” – podwójny kokpit z funkcją rozpoznawania gestów.
  • Audio Dolby Atmos – 28-głośnikowy system dźwięku.
  • Fotele z masażem i klimatyzacją – dla kierowcy i pasażera.
  • 5 gwiazdek Euro NCAP (2023) – m.in. za ochronę dzieci i systemy awaryjne.
  • Ładowanie indukcyjne 11 kW (opcjonalnie).


Cena w Europie

Ceny w Polsce (2024, bez dotacji):

  • Standard Range: od 289 900 PLN (ok. €67 000).
  • Long Range: od 329 900 PLN (ok. €76 000).
  • Performance AWD: od 379 900 PLN (ok. €88 000).

W Niemczech ceny zaczynają się od €65 000 (po dotacjach).


Opinie Użytkowników

Zalety:

  1. Rekordowe ładowanie – 15 minut do 80% (wersja Standard).
  2. Tech dla gadżeciarzy – rozpoznawanie twarzy, głosu i gestów.
  3. Komfort podróży – pneumatyczne zawieszenie (w wersji Performance).
  4. Cicha kabina – efektywna izolacja akustyczna.

Wady:

  1. Brak dotacji w niektórych krajach – wysoka cena bazowa.
  2. Autonomia w zimie – spadek zasięgu do 30% przy -10°C.
  3. Oprogramowanie po chińsku – problemy z lokalizacją map i komend głosowych.

Głosy kierowców:

  • „Ładowanie 300 kW to kosmos! Stacja IONITY i po 15 minutach jedziemy dalej.” – Erik, Szwecja.
  • „Fotele jak w S-Klase, ale soft potrzebuje aktualizacji pod Europę.” – Zuzanna, Warszawa.


Podsumowanie

Xpeng G9 to SUV, który rewolucjonizuje pojęcie „elektryka dla rodzin”. Dzięki platformie 800V, superszybkiemu ładowaniu i technologii rodem z science-fiction, stawia poprzeczkę bardzo wysoko. Mimo niedopracowanego oprogramowania i ograniczonej sieci serwisowej, zdobywa rynek jako alternatywa dla Tesli. W 2024 roku Xpeng planuje otworzyć 50 salonów w UE – w Polsce pierwszy showroom ma powstać w Warszawie.

Konkurencja: Tesla Model Y, Audi Q4 e-tron, BMW iX1.