Współczynnik Cx coraz częściej jest podawany przez konstruktorów nowych aut, w celu podkreślenia jak bardzo opływowe mają one kształty. Cx jest bezwymiarowy, jego wartość w nowych, aerodynamicznych autach wynosi poniżej 0,30.
Trzeba podkreślić, że opór powietrza ma decydujący wpływ na kinematykę samochodu, wpływa także na zużycie paliwa, na poziom szumu powstającego podczas jazdy auta. Jak duży opór stawia powietrze podczas jazdy samochodu, można stwierdzić wystawiając otwartą dłoń przez uchyloną szybę. Poczujemy wtedy duży opór. A powierzchnia czołowa auta osobowego wynosi około dwóch metrów kwadratowych. Opór powietrza jest więc bardzo duży, na jego pokonanie trzeba zużyć wiele energii. Dlatego też konstruktorzy starają się nadawać karoseriom aut takie kształty, aby współczynnik Cx był jak najmniejszy.
– Czy Cx zależy wyłącznie od kształtu karoserii?
– Nie tylko. Bryła auta ma decydujące znaczenie, ale Cx zależny jest także od kwadratu prędkości i od powietrza – jego gęstości, lepkości. Ale kształt bryły auta ma wpływ zasadniczy.
– Jak oblicza się współczynnik Cx?
– Wzór jest bardzo skomplikowany, jego dokładne omówienie zajęłoby zbyt wiele miejsca. Wystarczy więc powiedzieć, że opór powietrza, współczynnik Cx bada się w tunelach aerodynamicznych. Mamy tam do czynienia z odwróceniem sytuacji: samochód stoi w miejscu, a tłoczone powietrze opływa go strugą. Często dla wizualnego pokazania kształtu strugi barwi się ją. Wówczas widać, jak powietrze opływa samochód, gdzie powstają zawirowania itp.
Na oryginalny sposób wyznaczania aerodynamicznego kształtu karoserii wpadli niemieccy konstruktorzy nowego modelu Mercedesa klasy E. Próby przeprowadzali bowiem nie w tunelu, lecz w specjalnym basenie z wodą. Woda opływała model Mercedesa wykonany w skali 1:5.