VOLVO ÖV 4 – rok 1927
Producent: AB Volvo Car Division, Göteborg, Szwecja.
Produkcję samochodową firmy Volvo zapoczątkowało dwóch młodych ludzi, kupiec Assar Gabrielsson i konstruktor Gustav Larson. W 1927 r„ kiedy Henry Ford zaprzestał produkcji swego najbardziej udanego modelu T, po drugiej stronie Atlantyku, w Göteborgu, zszedł z taśmy montażowej pierwszy seryjny samochód marki Volvo. Fabryczne oznaczenie miał wprawdzie ÖV 4, ale bardziej był znany jako Jakob.
Posiadał 4-cylindrowy, chłodzony wodą silnik o pojemności 1944 cm3. Elegancki 5-miejscowy samochód o mocy 20,7 kW (28 KM) rozwijał maksymalną prędkość 60 km/h. Drewniane nadwozie typu kabriolet miał pokryte blachą. Jakkolwiek jego mocna, wytrzymała konstrukcja była odpowiednia na złe skandynawskie drogi, otwarte nadwozie nie nadawało się do szwedzkiego klimatu. Wykonano ogółem 205 sztuk tego modelu. Wkrótce też zaczęto produkować wersje PV z zamkniętym nadwoziem. Tym razem sukcesy handlowe nie dały na siebie długo czekać i firma Volvo zaczęła eksportować swoje samochody również do sąsiednich krajów — Finlandii, Norwegii i Danii.
W 1929 r. pojawił się pierwszy 6-cylindrowy samochód Volvo. Rzędowy, chłodzony wodą silnik rozwijał moc 40 kW (55 KM). Z hydraulicznymi hamulcami i synchronizowaną skrzynią biegów pojazd rozwijał maksymalną prędkość 110 km/h.
Swój pierwszy samochód o opływowej linii nadwozia — model Carioca firma przedstawiła w 1935 r., 6-cylindrowy silnik rozwijał już moc 62 kW (84 KM). Niezależne zawieszenie kół przednich gwarantowało wygodę i dobre własności jezdne. Z uwagi na wysoką cenę do 1938 r. wyprodukowano tylko 500 egzemplarzy modelu Carioca.
Atrakcją wystawy samochodów w Sztokholmie w 1944r. stał się PV 444. Samochód miał samonośne nadwozie i ekonomiczny 4-cylindrowy silnik o mocy 30 kW (40 KM).
W 1959 r. firma jako pierwsza na świecie wyposażyła swoje seryjne modele w pasy bezpieczeństwa. Współczesne samochody Volvo są znane przede wszystkim ze swej solidności i niezawodności.