Jednobryłowe samochody z wielofunkcyjnym wnętrzem, wysokim standardem wyposażenia i wykonania od ponad 30 lat robią karierę w USA. W Europie pierwszy w tej klasie był Renault Espace (1984 r.). Po dziesięciu latach, w 1994 roku pojawili się jego konkurenci. Fiat (Ulisse), Lancia (Z), Peugeot (806) i Citroen (Evasion) opracowali wspólny projekt, a w roku następnym na drogi wyjechał samochód tej klasy, skonstruowany przez współpracujące ze sobą zespoły projektantów Forda (Galaxy) i Volkswagena (Sharan).
Od swego debiutu Sharan kreowany był głównie jako pojazd firmowy, zapewniający komfortowe warunki, przeznaczony dla kierowcy i sześciu pasażerów. Wiosną 2000 roku przeszedł modernizację, którą wykorzystano do zwiększenia kręgu odbiorców. Odmłodzony Sharan nadal zaliczany jest do aut najwyższej klasy, ale jego użytkowników poszukuje się wśród firm, zamożnych rodzin oraz ludzi młodych, którzy aktywnie spędzają wolny czas.
Modernizacja Sharana objęła najważniejsze zespoły samochodu. Nadwozie otrzymało nowy przód, w którym zmieniono reflektory, kratę wlotu powietrza do chłodnicy i zderzak. Z tyłu nowy jest zderzak. We wnętrzu wygospodarowano miejsce na kilka dodatkowych, bardzo pomysłowych schowków, zwiększono także możliwości adaptacji kabiny do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Z myślą o młodych rodzinach zewnętrzne fotele drugiego rzędu siedzeń mają specjalną konstrukcję. W oparciach znajdują się rozkładane foteliki, wyposażone we własne układy szelkowych pasów bezpieczeństwa, przeznaczone dla małych dzieci. Starsze mogą skorzystać z podnoszonego siedziska, które umożliwia prawidłowe zapięcie standardowych pasów bezpieczeństwa i dopasowanie zagłówka do wzrostu dziecka. Konstrukcja tych foteli pozwala na bezpieczne i komfortowe przewożenie dwojga dzieci w wieku 2-9 lat.
W płaskiej na całej długości samochodu podłodze umieszczono liczne gniazda, umożliwiające wariantowe ustawianie indywidualnych foteli dla pasażerów. Maksymalnie można zamontować siedem siedzeń w trzech rzędach. Fotele pierwszego rzędu mają stałe położenie, a w środkowym można umieścić trzy fotele. Siedzenia dają się łatwo wyjąć i wykorzystać poza pojazdem, np. na działce. Oparcia siedzeń składają się i mogą pełnić rolę dodatkowych stolików, także po wymontowaniu ich z samochodu. Wyjmowanie i przestawianie foteli umożliwia przystosowanie wnętrza do przewozu sprzętu turystycznego i sportowego, np. stolików i foteli ogrodowych, rowerów, deski surfingowej i snowbordowej oraz nart, bez montowania bagażników dachowych. Gdyby jednak konieczne było zainstalowanie bagażnika na dachu, służą temu standardowe relingi. W czasie wyjazdów biznesowych lub weekendowych z wnętrza Sharana można zrobić salkę konferencyjną, miejsce do zabawy dla dzieci lub jadalnię. Wystarczy obrócić o 180 stopni przednie siedzenia, złożyć oparcia kilku foteli drugiego rzędu i… deszcz nikomu nie będzie przeszkadzać. Ekstremalnie po wyjęciu siedzeń drugiego i trzeciego rzędu samochód zamienia się w pojazd dostawczy o pojemności ładowni wynoszącej 2,6 m3.
W Sharanie instalowany jest rozbudowany system przewietrzania, ogrzewania i klimatyzacji, który pozwala na niezależne ustawianie wszystkich funkcji dla pasażerów przedniego rzędu siedzeń, jak i osób jadących z tyłu. Powietrze zasysane do kabiny przez układ wentylacji jest w całości filtrowane i uwalniane od pyłków roślin, co chroni pasażerów ze skłonnościami do alergii.
W układach mechanicznych największą zmianą jest zastosowanie nowej 7-przełożeniowej – 6 biegów do jazdy do przodu i jeden do tyłu – skrzyni biegów. Nowa przekładnia ma „krótsze” najniższe dwa biegi, a najwyższe przełożenie (szóste) umożliwia bardzo ekonomiczną jazdę na autostradach. Nowa skrzynia biegów poprawiła dynamikę wszystkich wersji silnikowych Sharana – „krótkie” przełożenia początkowe skróciły czas rozpędzania samochodu, a „długa” „szóstka” wpłynęły na kilkuprocentowe obniżenie zużycia paliwa przy jeździe z prędkościami powyżej 90 km/h. Dalsze zabiegi mające na celu obniżenie zużycia paliwa to zawężenie wszystkich szpar, powstających przy pasowaniu ruchomych elementów karoserii, wygładzenie połączeń szyb z blachą i schowanie w obrys nadwozia, zaburzających swobodny przepływ powietrza, elementów układu wydechowego. Działania te spowodowały, że współczynnik oporu powietrza Sharana wynosi 0,31 i należy do najlepszych w tej klasie pojazdów. Poprawa aerodynamiki oprócz wymiernych korzyści wynikających ze zmniejszonego zużycia paliwa, wpłynęła także na zmniejszenie hałasu w przedziale pasażerskim w całym zakresie uzyskiwanych prędkości o ok. 1 dB(A).
Sharana producent zalicza do samochodów najwyższej klasy i nie ma w tym żadnej przesady. Jakość użytych we wnętrzu materiałów, montażu zespołów, wykończenia i dopracowania szczegółów uzasadniają taką klasyfikację. Odpowiada jej także komfort, jaki w czasie jazdy odczuwają wszyscy pasażerowie. Każdy pasażer ma swobodny dostęp do podręcznych schowków, lampek ułatwiających czytanie w nocy, zagwarantowany dopływ czystego i o ustalonej temperaturze powietrza. Komfort resorowania jest bardzo wysoki, a charakterystyka zawieszenia została dobrana tak, aby wyeliminować drgania o częstości w zakresie 0,8-5-2,5 Hz, które mogą powodować u niektórych osób zaburzenia w pracy błędnika i objawy choroby lokomocyjnej. Doskonałe jest także wyciszenie kabiny pasażerskiej.
Korzystny obraz nowego Sharana budują stosowane w nim jednostki napędowe, a szczególnie zapewniające wzorcową elastyczność, dobre osiągi i zaskakująco niskie zużycie paliwa silniki z zapłonem samoczynnym i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Dla kierowców o większym temperamencie przygotowano dwa silniki benzynowe. Pierwszym jest 4-cylindrowa, 20-zaworowa jednostka turbodoładowana o pojemności 1,8 dm3, osiągająca 110 kW mocy i oferująca 210 Nm maksymalnego momentu obrotowego w zakresie 1800+4200 obr./min wału korbowego. Drugi silnik ma 6 cylindrów w układzie V, pojemność 2,8 dm3, moc maksymalną 150 kW i maksymalny moment obrotowy wynoszący 265 Nm przy 3400 obr./min. Sharana z tym silnikiem można traktować jak samochód sportowy.