Volkswagen Garbus – rok 1940
Producent: Volkswagenwerke GmbH, Wolfsburg, Niemcy.
Genialny konstruktor samochodowy Ferdynand Porsche opracował pierwszy projekt Volkswagena już w latach kryzysu gospodarczego, a ściślej mówiąc w 1932 r.
W 1936 r. na wystawie samochodów w Berlinie Porsche przedstawił dwa próbne pojazdy oznaczone jako model 3. Producenci samochodów krytykowali kształt samochodu i jego ogólna koncepcję, uważając ją za zbyt drogą. Volkswagen miał być sprzedawany za cenę poniżej 1000 marek, a Porsche nie potrafił go wyprodukować poniżej 1 200 marek. Wyjechał więc do Detroit, aby zapoznać się z amerykańskim przemysłem samochodowym i produkcją seryjną. Do swojej nowej fabryki Porsche zakupił w Ameryce obrabiarki, prasy i automaty za kwotę 50 milionów marek.
Kamień węgielny pod nową fabrykę położono 26 maja 1938 r., a w 1939 r. ukazała się pierwsza seria licząca 20 000 sztuk. Samochód Volkswagen Garbus miał wbudowany z tyłu 4-cylindrowy, chłodzony powietrzem silnik, z tłokami przeciwbieżnymi, o pojemności 1131 cm3, osiągający moc 17,8kW (24 KM) przy 3000 obr/min. Wentylator napędzał chłodzące powietrze na bogato użebrowane cylindry. Chłodnica oleju zapewniała dobre własności smarowe oleju, tak że samochód mógł utrzymywać stałą prędkość 100 km/h. Skrzynia biegów miała cztery stopnie i była połączona we wspólnym bloku z mechanizmem różnicowym. Ramę Volkswagena Garbusa tłoczono ze stalowej blachy. Oś przednia składała się z dwóch połączonych rur, w których znajdowały się piórowe drążki skrętne. Wahliwe półosie kół tylnych były umocowane szerokimi pasami, połączonymi z przestawianymi drążkami skrętnymi o przekroju kołowym. Amortyzatory teleskopowe działały dwustronnie.
Volkswagen Garbus to najbardziej udany niemiecki samochód, pod względem liczby wyprodukowanych sztuk i nieustającej popularności, prześcignął nawet legendarna „Blaszaną Elżbietkę” Forda.