VAUXHALL PRINCE HENRY – rok 1914

VAUXHALL PRINCE HENRY – rok 1914

Producent: Vauxhall Motors Ltd., Luton, Bedfordshire, Anglia.

W 1857 r. w londyńskiej dzielnicy Vauxhall młody szkocki mechanik, Aleksander Wilson, założył Hutę Żelaza Vauxhall. Pierwszy samochód został tu zbudowany w 1903 r. W dwa lata później zakład przenosi się do Luton w Bedfordshire, gdzie powstaje spółka Vauxhall Motors Ltd. i rozpoczyna się seryjna produkcja tych pojazdów pod kierunkiem konstruktora Laurenca Pomeroy’a.

Sukcesy sportowe pojawiły się już w 1908 r., kiedy samochody owej firmy zwyciężyły w zawodach „200 mil”. Marka Vauxhall pobiła również rekord, przekraczając prędkość 100 mil/h na autodromie w Brooklands.

W 1910 r. Pomeroy skonstruował znany samochód Prince Henry, nazwany tak od rajdu Księcia Henryka w Niemczech. Zastosował w nim rzędowy, 4-cylindrowy silnik o pojemności 3969 cm3 z rozrządem SV i 4-stopniową skrzynią biegów. Moc silnika wynosiła 55,2 kW (75 KM) przy 2000 obr/min. Resorowanie zapewniały półeliptyczne resory piórowe, z tyłu znajdowało się zawieszenie typu Cantilever. Samochód osiągał prędkość 136 km/h. W wersji torpedo sprzedawano go za 605 funtów szterlingów. Odmiana wyścigowa Prince Henry wzięła udział w wyścigu Hill-Climb w Shelsley Walsh w 1913 r. Samochód pobił wszystkie rekordy, a jego udoskonalony typ pod nazwą Vauxhall 30/98 zapisał się na zawsze w historii automobilizmu. Produkowano go do 1927 r.

W 1926 r. spółka Vauxhall weszła w skład koncernu General Motors Corporation.