THOMAS FLYER 6-70 – rok 1907
Producent: E. R. Thomas Motor Co., Buffalo, Nowy Jork, USA
W dniu urodzin prezydenta Lincolna — 12 lutego 1908 r„ na nowojorskim Square zgromadziło się ponad pięćdziesiąt tysięcy ludzi. Nie była to jednak manifestacja na cześć męża stanu, ale start do wyścigu Nowy Jork — Paryż na trasie długości 13 000 mil, biegnącej przez trzy kontynenty.
Na starcie stanęło sześć samochodów: amerykański Thomas, niemiecki Protos, włoski Zust i francuskie marki: De Dion, Motobloc i Sizaire Naudin. W wyścigu, którego część odbywała się na torze kolei transsyberyjskiej, zwyciężył Georg Schuster na samochodzie Thomas Flyer 6-70. Czas przejazdu zwycięzcy — 168 dni.
Zwycięski samochód był wyrobem amerykańskiej firmy, założonej w 1899 r. w Buffalo przez Erwina Ross Thomasa. W latach 1900 — 1902 firma produkowała silniki i motocykle. W 1902 r. wypuściła pierwszy samochód z silnikiem 2-cylindrowym, później stopniowo zaczęła stosować silniki 3-, 4-, a wreszcie 6-cylindrowe. Od 1905 r. modele tej firmy noszą nazwę Thomas Flyer.
Cena modelu 36 z silnikiem 4-cylindrowym i o pojemności 9400 cm3, a mocy 44 kW (60 KM) wynosiła w 1907 r. 4000 dolarów.
Pokazany na ilustracji 6-cylindrowy Thomas 6-70 ma silnik o jednakowej średnicy cylindra i skoku tłoka — 140 mm. Zasługuje na uwagę pojemność silnika — 12 936 cm3. Moc silnika 52,9 kW (72 Kiyi) 4-stopniowa skrzynka biegów przenosiła na most tylny za pomocą wału napędowego, w odróżnieniu od słabszego typu Thomas Touring, który tylne koła miał napędzane za pomocą łańcuchów.
W 1909 r. szczęście zaczęło opuszczać Thomasa. Zakładem zainteresował się Eugen Mayer, co jednak nie uratowało fabryki, produkującej solidne i bardzo starannie wykonane samochody, przed zamknięciem. W 1919 r. wyparli ją z rynku konkurenci.