SCANIA-VABIS 12/20 HP – rok 1911
Producent: AB Scania-Vabis, Sodertälje, Szwecja.
Firma Maskinfabrika AB Scania z Malmo rozpoczęta od produkcji rowerów Humber, ale od 1902r. podjęta również produkcję lekkich samochodów osobowych. Pierwszy model z nadwoziem tonneau miał 2-cylindrowy silnik z fabryki silników Heinricha Kämpera z Berlina. Skrzynia biegów była połączona z silnikiem za pomocą przekładni łańcuchowej. Modelem tym jeździł przez kilka lat również szwedzki następca tronu, książę Gustaw.
Fabryka AB Vabis, założona w 1891 r. w Sodertalje produkowała wagony kolejowe, ale już w 1897 r. Gustav Erikson zbudował tu pierwszy samochód Vabis. Posiadał on 2-cylindrowy silnik dwusuwowy z rurką żarową. Firma była znana jednak bardziej ze swoich samochodów użytkowych, w sumie sprzedała zaledwie 100 sztuk Vabisów. W 1911 r. doszło do połączenia firm: AB Vabis z AB Scania.
Nowa firma rozpoczęła produkcję samochodów osobowych od modelu Scania-Vabis 18/20 HP z rzędowym silnikiem 4-cylindrowym, który przy średnicy cylindrów 85 mm i skoku tłoka 100 mm osiągał pojemność 2270 cm3. Napęd przenosiła czterostopniowa skrzynia biegów na most tylny. Obie osie sztywne były resorowane półeliptycz-nymi resorami piórowymi. Model 18/20 produkowano tylko rok.
Po I wojnie światowej firma Scania-Vabis podjęła produkcję samochodów użytkowych i ciężarowych. Wypuszczała ciężarówki, samochody pożarnicze, pocztowe i inne o specjalnych nadwoziach.
Mały popyt na modele tej marki pod koniec lat dwudziestych spowodował, że w 1929 r. bramy fabryki opuścił ostatni samochód osobowy. Obydwie firmy powróciły do dawnego programu produkcyjnego. Scania zajęła się produkcją rowerów w ramach firmy Saab, a Vabis produkuje nadal wagony kolejowe.