Firmy świadczą kompleksowe usługi, w skład których wchodzi odbiór przesyłki od nadawcy, załatwienie formalności przewozowych, dostarczenie ładunku do bazy logistycznej, formalności celne i dowóz przesyłki do odbiorcy. Ponieważ są to przesyłki o relatywnie małych wymiarach i małej masie, ich ilość jest duża. Pracownicy firm kurierskich, którzy odbierają je od nadawcy i dostarczają do odbiorców, używają różnych pojazdów. Trzeba podkreślić, że jest to ich warsztat, w samochodzie spędzają cały czas pracy. Aby dobrze wykonać powierzone im zadania, muszą dojechać do klienta, kilkadziesiąt razy w ciągu dnia wysiąść z kabiny, otworzyć drzwi ładowni, wyjąć przesyłkę i zamknąć przestrzeń bagażową. Pojazdy, którymi się poruszają, powinny być przede wszystkim praktyczne w użytkowaniu, zwrotne, łatwe dla kuriera do prowadzenia w ruchu miejskim i bezpieczne. Jeszcze do niedawna używano samochodów dostawczych o nadwoziach typu furgon. Auta te mają kabinę normalnego samochodu osobowego połączoną z pokaźnych rozmiarów przestrzenią ładunkową. Jednak kilka lat temu, gdy ukształtowało się duże zapotrzebowanie na samochody o ładowności około 500 kg, największe koncerny europejskie specjalnie dla tej grupy wymagających odbiorców zaprojektowały samochody, w których kabina i ładownia tworzą jedną całość.
Przy podejmowaniu decyzji o wyborze pojazdów każda firma kurierska ma własne preferencje, jednak profesjonaliści biorą pod uwagę następujące parametry auta:
• pojemność ładunkową,
• łatwość dostępu do przewożonego towaru,
• masę ładunku, komfort w kabinie,
• niskie koszty eksploatacji,
• małe wymagania obsługowe,
• dobrze rozwiniętą sieć obsługowo-naprawczą,
• stopień zabezpieczenia ładunku przed amatorami cudzej własności.
Wiele poważnych firm, organizujących floty samochodowe, wskazuje także na markę pojazdu jako świadectwo prestiżu, solidności i dobrej pozycji ekonomicznej właściciela.
Pojazd kuriera powinien spełniać kryterium szybkiego dotarcia bezpośrednio do siedziby klienta. Zatłoczone ulice w wielkich miastach oraz ograniczenia w ruchu eliminują samochody o większej ładowności. Małe auta dostawcze mogą wjechać wszędzie, zajmują niewiele miejsca i łatwo je zaparkować. Chociaż są nieduże, często wykonują ciężką pracę, przewożąc pokaźne ilości ładunków. Samochód dla kuriera powinien zabierać około 600 kg ładunku oraz kierowcę. Objętość przestrzeni bagażowej to około 2,5 m3. W ładowni, która ze względów bezpieczeństwa nie może mieć przeszkleń bocznych i tylnych, znajduje się płaska podłoga z mocną wykładziną, odporną na ścieranie. Kabina kierowcy musi być jak najbardziej komfortowa, porównywalna z kabiną samochodu osobowego, z bardzo dobrym układem wentylacji wyposażonym w opcję odcięcia dopływu powietrza z zewnątrz i skuteczny system ogrzewania wnętrza pojazdu, zapewniający obsłudze optymalną temperaturę wewnątrz w czasie zimy. Istotny z punktu widzenia fizjologii pracy jest umiarkowany poziom hałasu. Fotel prowadzącego pojazd powinien mieć pełne spektrum regulacji, umożliwiające zajęcie miejsca przez osoby o rozmaitym wzroście i tuszy. Usytuowanie włączników na prostej i czytelnej tablicy przyrządów, dźwigni sterujących i pedałów musi być bez zarzutu, wszystkie powinny odpowiadać prawidłom ergonomii. Bardzo pożądane są różne schowki do umieszczenia dokumentów, listów przewozowych i faktur.
Ponieważ samochody kurierów poruszają się z dużą częstotliwością i w ciągu roku pokonują spore dystanse, statystycznie częściej narażone są na kolizje czy wypadki drogowe. Aby zapewnić właściwe bezpieczeństwo kierowcy i zminimalizować prawdopodobieństwo odniesienia urazów w wyniku kolizji, auta muszą być wyposażone w poduszki powietrzne, napinacze pasów bezpieczeństwa, wzmocnienia boczne drzwi i strefy kontrolowanego zgniotu. Zaś wspomaganie układu kierowniczego i układ ABS powinny należeć do kanonu wyposażenia takich aut. Jeśli samochody przejeżdżają rocznie dystansy powyżej 30 tysięcy kilometrów, należy je wyposażyć w silnik z zapłonem samoczynnym.
Można uzyskać obniżenie kosztów eksploatacji, gdy tzw. pełne przeglądy techniczne wykonywane są co 30 tysięcy kilometrów lub raz do roku, a wymiana oleju silnikowego i filtrów odbywa się co 15 tysięcy kilometrów. Gdy wykorzystuje się flotę samochodów, poruszających się po kraju, ważna jest sieć obsługowo naprawcza i jej rozmieszczenie na terenie kraju. Wszelkie przesłanki przemawiają za wyborem takiej marki, która ma najgęściej rozmieszczone autoryzowane serwisy.
Jeszcze do niedawna do przewozów kurierskich używano kanciastych furgoników komorowych. Obecnie dzięki dużej popularności tych samochodów opracowano bardzo udane furgony np. Ford Fiesta Courier, Opel Corsa Combo i nowoczesne samochody do realizacji celów przewozowych jak: Citroen Berlingo, Peugeot Partner czy Renault Kangoo. Już na starcie uzyskują one przewagę nad autami będącymi prostą adaptacją samochodów osobowych.