ROLLS-ROYCE
Frederick Henry Royce urodził się w 1863 r. w Alwatore Lincolnshire. Początkowo zajmował się elektrotechniką. Usamodzielnił się mając 21 lat. Rozpoczął od produkcji prądnic i sprzętu elektrycznego sprzedawanego przez wspólnika Claremonta. W 1903r. firma F. H. Royce Company zbankrutowała, nie wytrzymując konkurencji tańszych wyrobów z Niemiec i Ameryki. Wówczas Royce zaczął udoskonalać stary samochód Decauville, z którego udało mu się zrobić zupełnie nowy pojazd. Pierwsze samochody Royce’a pojawiły się w 1904 r. O ich 2-cylindrowych silnikach dziennik „The Times” napisał:…..nowy silnik działa tak, że go nie słychać i nie czuć”.
Firma uzyskała rozgłos po przyjściu nowego wspólnika C. S. Rollsa. Charles Steward Rolls urodził się w 1877 r. w rodzinie lorda. Wraz z Claude Johnsonem posiadał firmę importującą samochody. Po spotkaniu w Manchesterze obydwie firmy uzgodniły, że będą produkować i sprzedawać samochody pod marką Rolls-Royce.
Pierwszy samochód Rolls-Royce miał 2-cylindrowy silnik o pojemności skokowej 1,8 litra i mocy 7,4 kW (10 KM). Po nim pojawiły się kolejno modele z silnikami 3-, 4- i 6-cylindrowymi. Sześciocylindrowy model 40/50 HP z 1906 r. miał takie powodzenie, że Johnson, jako dyrektor zakładów Rolls-Royce’a postanowił poprzestać na produkcji tylko tego modelu. Od trzynastego egzemplarza owej typowej serii, charakteryzującego się cichą pracą silnika 6-cylindrowego, posrebrzonymi częściami i polakierowanym na srebrno aluminiowym nadwoziem, został nazwany Silver Ghost (srebrny duch).
W 1913 r. firma osadziła na chłodnicy znaną figurkę Spirit of Extasy, popularnie nazywaną Emily.
Fabryka nigdy nie była zwolenniczką rewolucyjnych przemian technicznych. Jej nadwozia, zmieniane raz na kilkadziesiąt lat, sprawiały zawsze solidne wrażenie. Była to zasługa takich znanych firm nadwoziowych, jak Park Ward/Mulliner, Barker, Janes Joung i innych.
Charles Rolls, sportsmen i jeden z pionierów lotnictwa sportowego, zginął w 1910 r. w wypadku lotniczym, przeleciawszy uprzednio jako pierwszy nad kanałem La Manche. Sir Frederick Royce — jeden z najlepszych konstruktorów samochodowych zmarł w 1933 r. Po jego śmierci na znak żałoby zmieniono czerwone litery RR w znaku firmowym na czarne.
Nie zmieniła się wszakże trwałość i wysoki standard wyrobów, polegające na dokładnej kontroli i doborze odpowiednich materiałów, poczynając od surowców. Każda część ma swoją metryczkę, zawierającą wszystkie dane, wyniki prób oraz nazwiska robotników i kontrolerów. Wszystkie silniki są docierane przez 7 godzin przy pełnym obciążeniu, następnie zaś są całkowicie demontowane i kontrolowane. „Inkwizycja” firmy Rolls-Royce co dwudzieste podwozie zgina, poddaje próbie ściskania i łamie na kawałki. Nadwozie chronione jest przed korozją 14 warstwami różnych powłok ochronnych i lakierów.