RENAULT VOITURETTE – rok 1898

RENAULT VOITURETTE – rok 1898

Producent: Louis Renault, Billancourt, Francja.

Louis Renault zbudował w 1898 r. swój pierwszy samochód. Kiedy przemontował mały trycykl de Dion na pojazd czterokołowy — Voiturettę, miał 21 lat. Zastąpił używane do tego czasu pasy i hałaśliwe łańcuchy — nowością — skrzynką biegów, z trzema biegami w przód i jednym wstecz. Na trzeci, bezpośredni bieg siła napędowa przenosiła się przez wał przegubowy na mechanizm różnicowy osi tylnej. System ten rozpowszechnił się także w innych samochodach i w mało zmienionej formie jest używany do dzisiaj. Pierwszy samochód Renaulta miał chłodzony wodą jednocylindrowy silnik — wyrób firmy de Dion-Bouton. Ze średnica cylindra 66 mm i skokiem tłoka 80 mm osiągał pojemność skokową 273 cm3. Znajdujący się z przodu samochodu silnik rozwijał moc 1,3 kW (1,75 KM). Voituretta o masie zaledwie 350 kg rozwijała przy obciążeniu dwiema osobami maksymalna prędkość 32 km/h, a na 100 km zużywała zaledwie 6 litrów paliwa.

Zaraz po zademonstrowaniu swego samochodu w kręgu przyjaciół Louis Renault otrzymał na niego dwanaście zamówień (większość była opłacona z góry). Aby je zrealizować musiał założyć większą firmę. W ten sposób w 1899 r. przy współudziale braci Marcela i Fernanda powstała spółka pod nazwą Societe Renault Freres. W tym samym roku firma wypuściła 72 egzemplarze pierwszej na świecie limuzyny o zamkniętym nadwoziu, tzw. Renault coupe. W 1900r. pojawił się drugi model braci Renault z silniejszym silnikiem — 2,6 kW (3,5 KM). Silniki nadal dostarczał de Dion-Bouton.

W dwa lata później bracia Renault zaczęli produkować silniki własnej konstrukcji. Twórcą nowych, chłodzonych wodą 2- i 4-cylindrowych silników był monsieur M. Viet, były konstruktor firmy de Dion-Bouton. Renaulty z tego okresu miały dwie chłodnice, umieszczone po bokach maski samochodu.