RENAULT AX – rok 1909
Producent: Societe Renault Freres, Billancourt, Francja.
1906 r. Renault zwyciężył w wyścigach o Grand Prix ACF, zorganizowanych przez francuski Automobilklub (Automobile Club de France). Były to właściwie pierwsze wyścigi o Grand Prix na świecie. Zwycięski samochód zawodnika F. Szisza miał 4-cylindrowy silnik o pojemności 12,8 litra i mocy 77,7 kW (105 KM). Osiągał maksymalną prędkość 148,5 km/h. Parametry te stanowiły najlepszą reklamę dla firmy, której produkcja przekroczyła w tym czasie po raz pierwszy 2000 sztuk. Marka Renault stała się szybko popularna, również poza granicami Francji. Dwucylindrowe seryjne Renaulty zaczęto eksportować do Anglii.
Samochód Renault AX był poruszany rzędowym silnikiem 2-cylindrowym o pojemności 1885 cm3, przy średnicy cylindra 100 mm i skoku tłoka 120 mm. Silnik z rozrządem dolnozaworowym osiągał moc 10,3 kW (14 KM) przy 1600 obr/min. Funkcję zapłonu spełniał wysokonapięciowy iskrownik. Silnik był chłodzony wodą z chłodnicy, umieszczonej tradycyjnie za silnikiem, i wentylatorem napędzanym kołem zamachowym, 3-stopniowa skrzynia biegów przejmowała siłę napędową z silnika poprzez stożkowe sprzęgło i przenosiła ją na sztywny most tylny. Nadwozie, przymocowane do podłużnej ramy, było resorowane półeliptycznymi resorami piórowymi. Hamulec ręczny działał na koła tylne. Samochód o masie 860 kg osiągał maksymalną prędkość 65 km/h.
Typ AG, ze specjalnie przystosowanym nadwoziem — z otwartym miejscem dla szofera i zamkniętą kabiną dla pasażerów, rozpowszechnił się w tym czasie w Paryżu jako taksówka.