RENAULT
Na przełomie wieków wielu techników zaczęło budować samochody. Wystarczał im do tego mały warsztat, piec kowalski, tokarka. Nielicznym tylko pionierom motoryzacji udało się zrealizować swoje zamiary na dużą skalę. Jednym z nich był Louis Renault.
W 1898 r. zbudował w małym warsztacie na końcu ogrodu swój pierwszy samochód z silnikiem de Diona. W rok później domek w ogródku rodziny Renault przekształcił się w wytwórnię samochodów braci Renault. Znakiem firmy stały się symetrycznie splecione litery L (Louis), M (Marcel), F (Fernand) oraz R (Renault).
Od 1900 r. rozpoczyna się seria zwycięstw w różnych wyścigach i rajdach samochodowych. Najpierw był to wyścig Paryż — Tuluza — Paryż, następnie wyścigi Paryż — Berlin — Paryż — Wiedeń, aż do tragicznego wyścigu Paryż — Madryt w 1903r. Po śmiertelnym wypadku Marcela Renaulta w tych zawodach cała odpowiedzialność za firmę przeszła na Louisa Renaulta.
Pionierska działalność firmy nie ustawała — pojawiła się pierwsza zamknięta limuzyna, pierwsza taksówka i pierwszy autobus z 21 siedzącymi miejscami.
Po śmierci brata Fernanda Louis założył w 1909 r. spółkę akcyjną Societe Anonyme des Usines Renault.
Powiększająca się produkcja wymagała dokładniejszego planowania i systematycznego poszukiwania nowych rozwiązań. Renault rozbudował wydziały konstrukcyjne i zakłady, przyjął nowych pracowników, tak że na początku lat dwudziestych zaliczał się do największych zakładów przemysłowych w Europie. W 1925 r. na masce jego samochodów pojawił się znak fabryczny w kształcie stylizowanego diamentu, który początkowo służył jako obudowa sygnału dźwiękowego.
Firma Renault produkowała ponadto samochody dostawcze, traktory, silniki okrętowe, lotnicze i przemysłowe. W 1944 r., w rok po śmierci Louisa Renaulta firma została upaństwowiona. Od tego czasu występuje pod nazwą Regie Nationale des Usines Renault. W 1947 r. 27 000 samochodów typu 4 CV zjechało z taśm montażowych, aby wkrótce zasłynąć w takich zawodach, jak rajd Monte Carlo, 24-godzinny Le Mans, Mille Miglia, Rajd Alpejski i innych. W 1954 r. został wyprodukowany 500-tysięczny Renault 4 CV.
Dyrektor generalny Pierre Lefaucheux, inżynier i doktor praw, w dynamiczny sposób rozwijał dalej przedsiębiorstwo, dziś będące znanym gigantem przemysłowym. Domek ogrodowy, w którym rozpoczęła się historia firmy Renault istnieje do dzisiaj naprzeciwko budynku dyrekcji Renault w Billancourt pod Paryżem.