PIERCE-ARROW – rok 1919
Producent: Pierce-Arrow Motor Car Co., Buffalo, Nowy Jork, USA.
Samochody marki Pierce-Arrow produkowała jedna z najbardziej oryginalnych amerykańskich fabryk samochodowych. Powstała w 1901 r., kiedy to w mieście Buffalo George N. Pierce, ówczesny właściciel fabryki rowerów i sprzętu gospodarstwa domowego, zbudował swój pierwszy samochód — Piercemotorette. Pojazd ów miał chłodzony woda jednocylindrowy silnik de Dion, produkowany jeszcze na francuskiej licencji. Pierce jednakże nie chciał poprzestać na małych samochodach. Wkrótce, bo już w 1904 r., pojawił się na rynku nowy model — 24/28, nazwany Great Arrow — wielka strzała. Samochód z 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 4400 cm3 przyniósł marce nadzwyczajny sukces, dzięki któremu znalazła się obok takich firm, jak Lozier, Rec, Stearns, Studebacker czy Marmon.
W 1909 r. Pierce podkreślił sportowy charakter swoich samochodów, czyniąc ze strzały symbol firmy. Od tego czasu fabryka nosi nazwę Pierce-Arrow Motor Car.
Warto podkreślić, że w roku 1913 samochody marki Pierce-Arrow wprowadziły światową nowość — reflektory wbudowane w błotniki. Oczywiście nie chodziło tu jeszcze o respektowanie praw aerodynamiki, była to raczej kwestia oryginalności formy. Ów charakterystyczny kształt zachowały wszystkie kolejne modele. Na życzenie klienta firma dostarczała również samochody z reflektorami „klasycznego” kształtu.
Pierce-Arrow z 1919 r. jest typowym przedstawicielem luksusowej kategorii, w której marka zajęta stałe miejsce. Miał rzędowy silnik 6-cylindrowy chłodzony wodą, średnica cylindra — 144,3 mm i skok tłoka — 139,7 mm dawały mu pojemność skokową 8577 cm3, a silnik rozwijał moc 55,2 kW (75 KM) przy 2500 obr/min. Cylindry były umieszczone w trzech blokach po dwa cylindry z rozrządem dolnoza-worowym. Iskrowy zapłon był zdublowany, a w każdym cylindrze znajdowały się dwie świece. Siła napędowa przenosiła się od silnika przez 4-stopniową skrzynię biegów na koła tylne. Klasyczne podwozie z dwoma sztywnymi mostami było resorowane z przodu resorami półeliptycznymi, a z tyłu trzyćwierciowymi resorami eliptycznymi.