PEUGEOT 302 – rok 1938
Producent: Societe des Automobiles Peugeot, Sochaux-Montbeliard, Francja.
Jedno z ostatnich rodzinnych przedsiębiorstw świata samochodowego — firma Peugeot zawdzięcza swą godna podziwu żywotność wielu czynnikom. Są to specyficzne tradycje, ostrożny konserwatyzm konstrukcyjny, połączony z wyczuciem przy wprowadzaniu nowatorskich rozwiązań i przysłowiowe walory użytkowe oraz niezawodność produkowanych samochodów. Dobrą jakość modeli Peugeota gwarantowała sama lokalizacja zakładu w Sochaux, w departamencie Montbeliard, znanym od dawna ze swego przemysłu zegarmistrzowskiego. Wierność firmie wśród załogi była ogromna. W zakładzie pracowały obok siebie nieraz trzy pokolenia jednej rodziny. Często zarzucano marce konserwatyzm, ale bardziej szczegółowa analiza prosperity zakładu wykazała, że firma wprowadzała coś nowego zawsze w porę, tzn. wtedy, kiedy spodziewano się największego popytu.
Tak było również pod koniec lat trzydziestych, kiedy Peugeot zaprezentował nowe modele o liniach aerodynamicznych. Przednie reflektory wpuszczone pod maską chłodnicy, zakryte koła tylne i opływowy tył samochodu stanowiły elementy zmniejszające opór powietrza, dzięki czemu zużycie paliwa było niższe, a prędkość wzrastała.
Przedstawiony na ilustracji model uzyskał na paryskim Salonie Samochodowym w 1938 r. przymiotnik „najpiękniejszy samochód salonu”. Ta elegancka 4-drzwiowa limuzyna była wyposażona w 4-cylindrowy silnik, chłodzony wodą, który przy średnicy cylindrów 83 mm i skoku tłoka 99 mm miał pojemność 2142 cm3. Samochód można było nabyć z mechaniczną 3-stopniową skrzynią biegów albo z automatyczną 4-stopniową skrzynią biegów Cotal. W odmianie Sedan samochód miał masę własną 1186 kg.
W historii firmy nie było modeli, które musiałaby ona wycofać z produkcji już po kilku latach. Mogło to się zdarzyć nie tylko dzięki solidności wykonania, ale też dzięki linii nadwozia samochodów, które zawsze cechował umiar. Świadczy o tym również model Peugeot 302, który produkowano w nie zmienionym kształcie do 1949 r.