PANHARD-LEVASSOR DYNAMIC – rok 1936

PANHARD-LEVASSOR DYNAMIC – rok 1936

Producent: S. A. Anciens Etablissements Panhard & Levassor, Paryż, Francja.

Firma Panhard & Levassor przedstawiła w 1936 r. model uważany przez niektórych za unikalne studium nadwozia. Byt to jednak samochód seryjny, który w 1937 r. stał się jedynym produkowanym modelem firmy.

Firma Panhard & Levassor, jako jedna z ostatnich w Europie, trzymała się kurczowo bezzaworowego silnika z rozrządem suwakowym, licencję którego uzyskała od Amerykanina Charlesa Knighta już w 1907 r. W silniki te były wyposażone samochody takich firm europejskich, jak: Mors, Woisin, Peugeot, Clement, belgijska firma Minerva, a nawet niemiecki i angielski Daimler. Rozrząd suwakowy zapewniał wprawdzie nadzwyczaj cichy bieg silnika, lecz był bardzo kosztowny, toteż kiedy poszczególne marki zaczęły odczuwać kłopoty finansowe, a ponadto chciały sprostać wzrastającemu zapotrzebowaniu na samochody o większej mocy, zrezygnowały z silnika Knighta.

PANHARD-LEVASSOR DYNAMIC – rok 1936
Producent: S. A. Anciens Etablissements Panhard & Levassor, Paryż, Francja.

Model Dynamic dostarczono z dwoma rodzajami silników o różnej pojemności i mocy, 6-cylindrowy bezzaworowy silnik o pojemności 2,9 litra rozwijał moc 58,9 kW (80 KM), a większy — 3,8-litrowy silnik osiągał moc 73,5 kW (100 KM). Samonośne nadwozie posiadało niezależne zawieszenie przednich kół, z tyłu zaś miało wahliwe półosie zawieszone na drążkach skrętnych.

Samochód wyróżniał się niecodziennym opływowym nadwoziem francuskiej szkoły stylistycznej, mającym podkreślić jego dynamiczne własności. Zagięte rogowe okna dla lepszej widoczności kierowcy musiały mieć szkła panoramiczne, bowiem fotel kierowcy do 1939 r. znajdował się pośrodku pojazdu.

Nawet po II wojnie światowej firma Panhard nie zmieniła swego nowatorskiego podejścia do techniki samochodowej. W 1945 r. zdolny konstruktor, J. A. Gregoire, znany jako zwolennik przedniego napędu w samochodach, rozwinął prototyp małego samochodu z chłodzonym powietrzem 2-cylindrowym silnikiem o przeciwbieżnych tłokach i pojemności cylindrów 600 cm3. Firma Panhard uzyskała licencję na ten udany prosty silnik, używając go w nowym modelu Dyna-Panhard.