PANHARD-LEVASSOR

PANHARD-LEVASSOR – rok 1891

Producent: Societe Anonyme des Anciens Etablissements Panhard & Levassor, Paryż, Francja

Trudno sobie wyobrazić rozwój motoryzacji we Francji bez jej pionierów — Panharda i Levassora. Rene Panhard i Emile Levassor, obaj inżynierowie, przejęli w 1886 r. fabrykę produkującą obrabiarki do drewna, a po uzyskaniu licencji na silniki Daimlera w 1890 r. zaczęli intensywnie produkować samochody.

Levassor od początku starał się skonstruować samochód, który nie przypominałby już powozu konnego, a w którym wszystkie części byłyby skonstruowane specjalnie z uwzględnieniem funkcji samochodu. Próbował różnego ułożenia silnika — z tyłu, pośrodku, aż wreszcie zdecydował się pionowy silnik dwucylindrowy umieścić z przodu pojazdu. Model Panhard-Levassor z 1891 r. stał się pierwszym samochodem firmy z tak umieszczonym silnikiem. Był to 2-cylindrowy silnik widlasty Daimlera, z cylindrami ułożonymi pod kątem 20°, w którym korbowody z różnica jednego obrotu w zapłonie oddziaływały na wspólny wał korbowy.

Silnik o pojemności skokowej 1235 cm3 rozwijał moc 1,84 kW (2,5 KM). Do zapalania mieszanki została tu użyta świeca żarowa. Siła napędowa była przenoszona od silnika przez sprzęgło na 4-stopniową skrzynkę biegów, a następnie na koła tylne, przy pomocy łańcucha. Samochód rozwijał maksymalną prędkość 30 km/h. O solidności tego modelu świadczy zachowany do dziś egzemplarz, na którym właściciel najeździł do 1932 r. 140 tysięcy kilometrów.

Emil Levassor za kierownicą swoich samochodów brał udział w wyścigach, wykazując w ten sposób awangardowość swoich konstrukcji. W 1895 r. zwyciężył po 48-godzinnej, trudnej do opisania jeździe non stop w pierwszych wyścigach samochodowych na trasie Paryż — Bordeaux — Paryż. W rok później stał się faworytem największych francuskich zawodów Paryż — Marsylia — Paryż, długości 1711 km. Tylko nieszczęśliwy wypadek pozbawił go zwycięstwa. Satysfakcja dla firmy było zajęcie pierwszych trzech miejsc przez samochody Panhard-Levassor.

Levassor zmarł w 1897 r. w wyniku obrażeń odniesionych w tym wypadku. Był więc pierwszą ofiarą wyścigów samochodowych.