MORRIS OXFORD – rok 1912
Producent: Morris Motors Ltd., Oxford, Anglia.
Bogate doświadczenia Williama Morrisa z czasów jego pracy w garażach w Longwall, znajomość konstrukcji samochodowych różnych marek, takich jak: Arrol-Johnson, Belsize, Enfield, Humber, Singer, Hupmobil, Standard i Wolseley pozwoliły mu już od 1910 r. snuć plany produkcji własnego samochodu. Morris chciał produkować samochód na bazie części dostarczanych przez kooperantów, tani w eksploatacji, o niskiej cenie, mający duży zbyt. W spełnieniu marzeń pomógł mu finansowo hrabia Macclesfield.
Prototyp pierwszego Morrisa, znanego pod marką Morris (Mord, powstał w 1912 r. w garażach w (Mordzie. Wkrótce jednak samochody zaczęto montować w zakupionym przez producenta budynku dawnej szkoły wojskowej (Military Training College). Morris (Mord składał się głównie z części dostarczanych przez inne firmy. I tak 4-cylindrowy silnik pochodził ze świetnej firmy White & Poppe; przy średnicy cylindra 60 mm i skoku tłoka 90 mm jego pojemność skokowa wynosiła 1080 cm3, z tej samej firmy pochodziła 3-stopniowa skrzynia biegów, koła dostarczał Sankey, opony Dunlop, a reflektory Powell & Hanmer. Mówiono, że Morris jest samochodem łączącym w sobie doświadczenia produkcyjne najlepszych brytyjskich specjalistów samochodowych. Wbrew pewnym niedostatkom w chłodzeniu silnika i w układzie kierowniczym, który nie zapewniał stabilności kierunkowej, zdobył on sobie na rynku dobrą pozycję. Przyczyniła się do tego dość duża moc silnika, niezawodność i tania eksploatacja. W latach 1913—1917 wypuszczono 1475 sztuk tego modelu.
Morris (Mord nie mógł mieć większego zbytu, ponieważ jego silnik nie zdołał uciągnąć więcej, niż 2-miejscowe nadwozie typu coach, gdy tymczasem inne firmy oferowały samochody 6-miejscowe dla całej rodziny. Pragnąc zadowolić cześć klienteli Morris wypuścił nowy, większy model Covley, nazywany dla charakterystycznej wypukłej chłodnicy także Bullnose Cowley (nos byka).