W miejskim Compakcie uznano natomiast, że wystarczy tylko silnik GDI (1,1 dm3, 57 kW), uzupełniono go jednakże systemem Stop & Go, automatycznie wyłączającym na biegu jałowym jednostkę napędową przy postoju dłuższym niż 2 s (np. w „korku” lub pod światłami) i samoczynnie włączający ją po wciśnięciu pedału sprzęgła. Samochód zadowala się przeciętnie 4,5 dm3 benzyny na 100 km, przy czym obniżenie masy o dalsze 50 kg i wprowadzenie przekładni półautomatycznej w miejsce zwykłej, mechanicznej skrzyni 5-biegowej pozwoliłoby obniżyć tę wartość do 3,8 dm3/100 km, zgodnie z wymaganiami europejskiej koncepcji auta trzylitrowego. Mniejszy Compact (wymiary wynoszą odpowiednio 2390 mm i 3580 mm) ma troje drzwi i cztery miejsca. Karoserie zaprojektowano z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa biernego, zwracając szczególną uwagę na sztywność struktury nośnej i właściwe ukształtowanie stref kontrolowanego zgniotu.
Uruchomienie silnika i dezaktywacja immobilizera następuje po wczytaniu danych użytkownika zapisanych na karcie magnetycznej. Jest na niej również zakodowane indywidualnie dobrane położenie fotela i kierownicy; regulacja odbywa się automatycznie. Na centralnym wyświetlaczu pojawiają się trójwymiarowe obrazy („z lotu ptaka”) generowane przez pokładowy system nawigacyjny, wyposażony ponadto w syntetyzator mowy. Kierowca może wydawać polecenia głosem, nie odrywając wzroku od drogi.
Bezstopniowa przekładnia automatyczna typu CVT współpracuje z hybrydowym zespołem napędowym. Jej zastosowanie pozwala w pełni wykorzystać zalety silnika GDI, ujawniające się w zakresie prędkości obrotowych poniżej 1500 obr./min. Spalanie ubogiej, uwarstwionej mieszanki paliwowo-powietrznej prowadzi wówczas do znacznych oszczędności w zużyciu paliwa.
Kabina obfituje w schowki (mieszczące nawet damską torebkę) i półki, służące jak najlepszemu wykorzystaniu przestrzeni. Wskaźniki i elementy sterowania zgrupowano w konsoli centralnej, dzielącej tablicę przyrządów na dwie symetryczne części.
W awangardowym Mitsubishi Compact znalazły się natomiast urządzenia spotykane już w autach seryjnych, m.in. tzw. Brake Assist, wspomagający funkcjonowanie hamulców w sytuacji awaryjnej. Compact legitymuje się współczynnikiem cx równym 0,3. Pod względem stylizacyjnym bryła i wnętrze Mitsubishi mają charakter surowszy, symbolizujący nowoczesność rozwiązań technicznych, większość funkcji sterowania zintegrowano np. w jednej dźwigni, przypominającej komputerowy joystick; mniejszy model odznacza się bardziej „kosmopolityczną” estetyką, naznaczoną łagodnie przebiegającymi liniami, łatwymi do zaakceptowania dla szerokiego kręgu użytkowników.