MERCEDES-BENZ 500 K – rok 1935
Producent: Daimler Benz AG, Stuttgart-Untertürkheim, Niemcy.
Mercedes-Benz 500 K należy do klasycznych przedstawicieli solidnych i niezawodnych samochodów lat trzydziestych. Pochodzi z 1934 r. lecz już dwa lata później zastąpił go mocniejszy model 540 K.
Model 500 K produkowano jako zwyczajny lub specjalny roadster, otwarty samochód podróżny, kabriolet w odmianach A, B i C, sport-coupe i limuzyna. Poszczególne rodzaje nadwozia różniły się od siebie ilością miejsc, bocznych okien i drzwi. Fabryka miała w programie produkcyjnym zarówno aerodynamiczne coupe tzw. kurier autostrad, jak i opancerzone modele dla generalicji. Każda wersja bez względu na rodzaj nadwozia kosztowała 22 000 marek.
Samochód miał wmontowany silnik rzędowy, 8-cylindrowy, o pojemności 5019 cm3. Przy niskim stopniu sprężenia — zaledwie 5,5 — silnik osiągał moc 73,5 kW (100 KM). Ze sprężarką największa moc wynosiła 117,7kW (160 KM) przy 3400 obr/min. Z dalszych ciekawostek konstrukcyjnych zasługuje na uwagę wał korbowy na dziewięciu łożyskach, podwójny gaźnik własnej konstrukcji, a zwłaszcza sprężarka Rootsa. Sprężarka była włączana na trzecim biegu przy szybkości 30 km/h i wyłączała się po osiągnięciu 3400 obr/min, co odpowiadało 100 km/h. Służyła więc tylko do przyspieszenia. Przy stałej prędkości włączał się półautomatyczny nadbieg systemu Maybacha.
Ramowe podwozie miało z przodu niezależnie zawieszone koła, a z tyłu półoś napędowa wahliwą z resorem korekcyjnym. Na szprychowe koła systemu Rudge montowano opony niskociśnieniowe o rozmiarach 7,00-17.
W instrukcji obsługi producent podawał prędkość maksymalną 175 km/h. Namierzono 160 km/h przy przeciętnym zużyciu paliwa 26 do 35 litrów na 100 km. Po przejechaniu 1500 km wymieniano olej (10 litrów!), co stanowiło wówczas mały majątek.
Ogółem wyprodukowano 354 egzemplarze tego reprezentacyjnego samochodu sportowego.