MERCEDES 630 – rok 1926
Producent: Daimler-Benz AG, Stuttgart-Untertürkheim, Niemcy.
Pierwsze kontakty między spółką Daimler-Motor-Gesellschaft w Untertürkheim a przedsiębiorstwem Benz & Co., Rheinische Automobil und Motorenfabrik AG w Mannheim datują się od 1919 r., ale dopiero w dniu 29 czerwca 1926r. gwiazda Daimlera połączyła się z wieńcem laurowym Benza, tworząc nową spółkę akcyjną Daimler-Benz AG.
Dwa lata przed połączeniem firm pojawił się prekursor słynnych samochodów sprężarkowych Mercedes typ 630 lub według oznaczenia firmowego 24/100/140, przy czym cyfra 24 oznaczała liczbę „koni podatkowych”, 100 — moc bez sprężarki i 140 — moc ze sprężarka. Jego konstruktorem był dr h. c. Ferdynand Porsche, który w 1923 r. przeszedł do firmy Daimler. Nad sprężarką pracował jeszcze syn Daimlera, Paul, w czasach kiedy był głównym konstruktorem w Untertürkheim, jednakże po niepowodzeniach 2-litrowego samochodu wyścigowego w Indianapolis zrezygnował on z prac konstruktorskich.
Mercedes 630 posiadał rzędowy silnik 6-cylindrowy o pojemności 6240 cm3. Średnica cylindrów miała 94 mm, skok tłoka 150 mm, a stosunek sprężania 4,7:1. Moc maksymalna wynosiła 73,5 kW (100 KM) lub 104kW (140 KM) ze sprężarka Rootsa przy 3000 obr/ min. Blok cylindrów, skrzynia korbowa i tłoki sporządzone ze stopów lekkich, tuleje cylindrowe i głowice cylindrów były żeliwne. Napęd na tylny most sztywny przenosiło sprzęgło wielopłytkowe i 4-stopniowa skrzynia biegów. Podwozie miało hamulce mechaniczne z podciśnieniowym wspomaganiem na 4 koła. Z rozstawem osi 3750 mm i masą własną prawie 2500 kg sześcio-, a właściwie siedmiomiejscowa limuzyna prezentowała się bardzo okazale.
Samochód kosztował 26 800 złotych marek i kupowali go nie tylko bogaci przemysłowcy, ale także popularni aktorzy teatralni i śpiewacy. Wkrótce po „wielkim” modelu pojawiła się druga wersja tego 6-cylindrowego samochodu podróżnego — model 400, o pojemności 4 litry, oznaczony również symbolem 15/70/100.