LE ZEBRE TYP A – rok 1909
Producent: SA Le Zebre, Suresnes, Puteaux (Seine), Francja.
Francuski samochód marki Le Zebre byt wynikiem współpracy dwóch zdolnych konstruktorów — Salomona i Lamy. Fabryka rozpoczęła w 1909 r. produkcje próbną lekkich nowoczesnych pojazdów, będących studium legendarnego później samochodu Citroen 5 CV Trefle.
Samochód wyposażony był w silnik z rozrządem dolnozaworowym o pojemności 616 cm3. Chłodzony wodą, jednocylindrowy silnik o średnicy cylindrów 85 mm i skoku tłoka 106 mm rozwijał moc 4,4 kW (6 KM). Iskrownik zapalał mieszankę w cylindrze. Przenoszenie siły napędowej na koła tylne odbywało się za pośrednictwem sprzęgła tarczowego, 2-stopniowej skrzyni biegów i wału napędowego. Sztywne mosty były połączone z nadwoziem wzdłużnymi resorami półeliptyczny-mi. Hamulce działały tylko na koła tylne. Z lekkim 2-miejscowym nadwoziem typ A miał masę 350 kg i osiągał maksymalną prędkość 45 km/h. Bagażnik wykonano ze zwykłego kosza wiklinowego. Model znajduje się dziś w Musee de l’Automobile du Mans w Le Mans, we Francji.
W rok później ukazał się udoskonalony typ A, który miał 4-stopniową skrzynię biegów i czteromiejscowe nadwozie.
Seria C, produkowana w latach 1911—1914 z nadwoziem typu torpedo, miała już 4-cylindrowy silnik o pojemności 785 cm3. Samochód o mocy 4,4 kW (8 KM) był w tym czasie najmniejszym wozem 4-cylindrowym produkowanym seryjnie.
Założyciel firmy, inżynier Julius Salomon, ostatnie swoje projekty karoserii opracował dla zakładu w 1919 r. Wkrótce potem przeszedł do znanych zakładów samochodowych Citroen, z którymi współpracował już od dłuższego czasu. Drugi z konstruktorów Lamy założył tymczasem nową fabrykę samochodów Amilcar.
Na początku lat dwudziestych firma zaniechała produkcji małych Zebr ze względu na wzrost zainteresowania silniejszymi samochodami. Zaczęła zatem wypuszczać nowe modele z 4-cylindrowymi silnikami o pojemności 2000 cm3. Najbardziej popularny był typ Z — dzieło znakomitego technika Ricarda. Nasilające się trudności gospodarcze spowodowały jednak, że nie osiągnięto zamierzonych sukcesów. Firma przestała istnieć w 1930 r.