’84: początek produkcji limuzyny Thema; ’86: topowy model 8.32 z silnikiem V8 Ferrari, wersja kombi; ’88: zmiany stylistyczne, nowe silniki; ’92: silnik V6 od Alfy Romeo; ’94: zastąpienie Themy „k”.
► Dane techniczne
Nadwozia: sedan: 4-drzwiowy, wymiary 4590/1758/1385 mm, poj. bagaż. 550/1000 l; kombi: poj. bagażnika 440/1600 l
Silniki: benz.: 4-cyl.: 2.0/105-120 KM, 2.0 16V/141-150, 2.0 turbo/ 150-201; V6: 2.8/147, 3.0/171; V8:
2.9 32V/205-215; turbodiesle 4-cyl. 2.4/100, 2.5/118 KM.
Podwozie: napęd na przednie koła, skrzynia 5-bieg. man. lub 3-, 4-bieg. aut.; zawieszenie niezal. przód i tył kol. resorujące, układ wahaczy.
► Usterki
• awaryjny układ chłodzenia
• uszkodzenia sprężarki
• wycieki oleju
• niedostatki wykończenia, usterki wskaźników
• korozja nadwozia
• zużycie hamulców (wersje turbo)
Ceny części w zł
reflektor 797
błotnik przedni 886
sprzęgło kompletne 845
klocki hamulcowe (przód) 367
szyba drzwi przednich 306
napęd rozrządu 293
Lancia Thema 2.0, 1991 r.
► Podsumowanie
Włoska limuzyna miała konkurować w Europie z niemieckimi markami, głównie Mercedesem. Atutem Themy jest przestronność i mocne silniki (w tym diesle). Udana stylistyka auta nie idzie w parze z jakością wykonania, szczególnie starszych modeli, co osłabia możliwości konkurowania. Przestronne wnętrze Awaryjność starszych aut Niska jakość wykonania