Które opony zimowe są lepsze – wąskie czy szerokie.
Temat opon zimowych sprowadza się często do pytania: z kolcami czy bez? I tylko najbardziej „zaawansowanych” kierowców zastanawia pytanie: wąskie czy szerokie?
A na czym dokładnie polega istota pytania? Może nie to, co od razu pomyślałeś. Zostaw założenie, że wąskie koło zapada się głębiej w luźny śnieg – nie będziesz podróżować przez regiony polarne. Wybierając razem z Wami cierne (bezkolcowe) opony zimowe, porozmawiamy o zwykłych samochodach rodzinnych, które są eksploatowane w typową zimę.
Istnieją dwa względy dotyczące szerokości ciernej opony zimowej.
1. Wąskie koło wywiera bardziej specyficzny nacisk na powierzchnię. Oznacza to, że każdy milimetr kwadratowy bieżnika mocniej naciska na śliską powierzchnię i lepiej usuwa z niej mikrowarstwę wody, która służy jako smar, gdy koło się ślizga.
2. Szerokie koło w miejscu styku z jezdnią posiada więcej listew (cienkich odcinków bieżnika), co w sumie zapewnia lepszą przyczepność na śliskiej nawierzchni.
Oba argumenty wydają się rozsądne – więc które opony są lepsze? Testy niezależnych ekspertów oponiarskich na dwóch oponach tego samego modelu, ale o różnych szerokościach – np. 205 i 225 mm – nie dają jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Na lodzie szeroka opona skuteczniej hamuje i przyspiesza.
A na gęstym (ale nie oblodzonym) śniegu lepiej wyhamować wąskie koło: jego prążki wpadają głębiej w śnieg, co pomaga kołu się zatrzymać. A różnica w drodze hamowania znacząco wpłynie na bezpieczeństwo: ponad półtora metra przy prędkości 50 km/h! Oszacuj (jeśli to w ogóle możliwe), jaki rodzaj zasięgu jest bardziej powszechny zimą na drogach, po których jeździsz, i dokonaj wyboru.
Należy jednak zauważyć, że współczynnik przyczepności na drogach zimowych w dużym stopniu zależy od temperatury powietrza, jakości śniegu i rzeźby bieżnika. Dlatego zamiast konkretnej odpowiedzi na pytanie „które kupić opony zimowe wąskie czy szerokie” lepiej dajemy sprawdzoną radę: zimą poruszaj się z mniejszą prędkością i zwracaj większą uwagę na poczynania innych kierowców.
I kolejna gwarantowana rada: jeśli masz już możliwość wyboru rozmiaru opon zimowych, szukaj nie wąskich lub szerokich, ale z mniejszą średnicą felg i wyższym profilem. Zimą takie koła mają wyraźne zalety.
Opony o mniejszym promieniu są nie tylko tańsze, ale także dzięki wysokiemu profilowi lepiej tłumią wstrząsy z dziur i lodu, które zimą tak drażnią pasażerów i „konsumentów” zawieszenia. Jednak przy takim wyborze będziesz musiał zdobyć drugi zestaw felg o odpowiednim rozmiarze.
Ale nawet jeśli zdecydujesz się zachować stary rozmiar do felg dla opon zimowych, spróbuj wybrać opony o możliwie najwyższym profilu do swojego samochodu. Takie koła będą miały większą średnicę zewnętrzną o półtora centymetra, a ten wzrost prześwitu przyda się na śniegu lub oblodzonych drogach.
Decydując się, które opony kupić na zimę, nie zapomnij sprawdzić wyników testów przeprowadzonych przez niezależne instytuty lub wyspecjalizowane zasoby medialne. Z reguły na podstawie tabel i diagramów sporządzonych przez ekspertów-testerów można zrozumieć, który z modeli o określonej wielkości lepiej zachowuje się na lodzie, a który na śniegu, na mokrym asfalcie, na mrozie, podczas odwilży i tak dalej. Być może wtedy kwestia szerokości bieżnika zniknie sama.