1944 12-14 lutego Zjazd Motoryzacyjny w Londynie
1945 7 stycznia rozpoczyna działalność Ministerstwo Przemysłu;
24 lutego w Hucie Ludwików (później SHL) zostają uruchomione odlewnia, kuźnia i warsztat mechaniczny;
marzec w Andrychowie powstają Państwowe Zakłady Metalurgiczne (późniejsza Wytwórnia Silników Wysokoprężnych);
kwiecień powołanie Państwowej Komunikacji Samochodowej, działającej w ramach Państwowego Urzędu Samochodowego;Państwowy Urząd Samochodowy uruchamia regularną komunikację samochodami ciężarowymi w Warszawie pomiędzy dzielnicami lewobrzeżnymi a Pragą;
5 czerwca powołanie Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego;
14 lipca podpisanie umowy pomiędzy Sanowagiem (później SFA) w Sanoku,a Ministerstwem Komunikacji w sprawie napraw samochodów i wagonów towarowych;
27-29 sierpnia na Zjeździe Przemysłowym Ziem Odzyskanych zostają ustalone zasady racjonalnego wykorzystania potencjału przemysłowego, w tym również fabryk motoryzacyjnych;
wrzesień uruchomienie pierwszych linii tramwajowych w lewobrzeżnej Warszawie: 7-ka z Okęcia na Ochotę, 8-ka z Ochoty na pl. Starynkiewicza; pierwsze maszyny wywiezione przez okupantów z Huty Ludwików wracają do Kielc.
1946 3 stycznia Uchwała Rady Państwa o nacjonalizacji przemysłu;
16 stycznia Dekret Rady Ministrów określa zasady działania PKS;
luty powołanie Centrali Zbytu Samochodowego, która przejmuje od Państwowego Urzędu Samochodowego dystrybucję pojazdów i uruchamia trzy punkty zbytu (Warszawa, Mysłowice, Wrocław) i trzy składnice (Gdynia – samochody, Łódź – części zamienne i ogumienie, Oświęcim – ogumienie i motocykle);
maj w Łodzi rozpoczynają się prace konstrukcyjne nad samochodem Star 20;
13 czerwca reaktywowanie Automobilklubu Polski, który zrzesza 14 oddziałów;
14 lipca ukazuje się pierwszy ogólnokrajowy rozkład jazdy PKS;
13-15 października we Wrocławiu odbywa się II Przemysłowy Zjazd Ziemi Odzyskanych, na którym zaprezentowano zasady zagospodarowania tych terenów;
1947 2 stycznia decyzja Ministerstwa Przemysłu i Handlu o utworzeniu Zakładu Elektrotechniki Motoryzacyjnej w Świdnicy;
styczeń podjęcie decyzji o budowie Zakładów Starachowickich, produkujących samochody ciężarowe;
27 kwietnia w zakładach w Andrychowie wyprodukowano pierwszy po wojnie silnik
spalinowy S-80, przeznaczony do motopomp strażackich;
kwiecień w zakładach w Ustroniu zostaje wyprodukowany prototyp polskiego silnika motocyklowego;
1 maja w pochodzie pierwszomajowym jadą dwa pierwsze polskie ciągniki rolnicze Ursus C-45;
lipiec w Ursusie w Zakładzie Doświadczalnym Przemysłu Motoryzacyjnego powstaje pierwsza wersja silnika S-40 do samochodu Star 20;
1 sierpnia w zakładach w Świdnicy montuje się pierwsze prądnice i rozruszniki ze zgromadzonych zapasów części i podzespołów;
1948 30 stycznia likwidacja Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego;
styczeń w Zakładach Starachowickich powołano Biuro Uruchomienia Produkcji
Samochodów;
28 lutego zakończenie montażu pierwszego podwozia Star 20;
19 czerwca zaprezentowanie samochodu Star 20 w Ministerstwie Przemysłu i Handlu;
27 czerwca – 13 lipca rajd kwalifikacyjny samochodów Star;
31 lipca decyzja ministra Przemysłu i Handlu o rozpoczęciu budowy Fabryki Sa-
mochodów Osobowych w Warszawie, w której miały być wytwarzane samochody według licencji Fiata; sierpień rozpoczęcie prac przy budowie fabryki samochodów w Lublinie;
15 września powołanie Centralnego Zarządu Przemysłu Metalowego, któremu pod-
legają fabryki motoryzacyjne; wrzesień minister Przemysłu i Handlu ustala, że przedmiotem działalności Zakła-
dów Starachowickich będzie produkcja samochodów ciężarowych i narzędzi;
15 listopada Huta Ludwików, zgodnie z aktem erekcyjnym, zostaje przemianowana
na Kieleckie Zakłady Wyrobów Metalowych – Przedsiębiorstwo Państwowe Wyodrębnione;
15 grudnia na kongresie zjednoczeniowym partii zostaje zaprezentowanych 5 pierwszych polskich samochodów ciężarowych Star 20;
15 grudnia Kuźnia Ustroń – Przedsiębiorstwo Wyodrębnione – to nazwa, jaka zostaje nadana temu zakładowi, łącznie ze statusem przedsiębiorstwa państwowego;
grudzień pod koniec 1948 roku po Polsce jeździ 31 069 samochodów osobowych, 38 480 motocykli, 34 829 samochodów ciężarowych i 1719 autobusów;
1949 1 stycznia Kieleckie Zakłady Wyrobów Metalowych przejmują Fabrykę Przyrządów i Części Precyzyjnych (później Iskra Kielce) od Zjednoczenia Przemysłu Maszyn Włókienniczych; maj uruchomienie odlewni staliwa w Zakładach Starachowickich;
1 lipca powstanie samodzielnego Centralnego Zarządu Przemysłu Motoryzacyjnego;
21 lipca przyznanie nagrody państwowej zespołowi, który skonstruował samochód ciężarowy Star 20;
29 września powołanie Biura Projektów i Studiów Budownictwa Specjalnego (później Motoprojektu);
wrzesień pod naciskiem ZSRR Polska zerwała umowę z Fiatem.
1950 25 stycznia podpisanie umowy w sprawie produkcji licencyjnej samochodu Pobieda przez Fabrykę Samochodów Osobowych;
30 stycznia powstanie Polskiego Związku Motorowego, łączącego Polski Związek Motocyklowy i Automobilklub Polski;
4 kwietnia powołanie Dębickich Zakładów Przemysłu Gumowego Degum;
lipiec zakończenie I etapu budowy Fabryki Samochodów Osobowych;
4 września w Międzynarodowym Rajdzie Techniczno-Doświadczalnym Samochodów Ciężarowych z udziałem ekip Czechosłowacji (Praga RN, Skoda 706 M) i Węgier (Csepel g i D) pierwsze 6 miejsc zajęły Stary 20; grudzień podjęto decyzję o budowie Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie.