HORCH 951 – rok 1938
Producent: Horch Werke AG, Zwickau, Niemcy.
Dynastię 8-cylindrowych samochodów Horcha otworzył model 303, przedstawiony po raz pierwszy w 1926 r. na Salonie Samochodowym. Należy dodać, że był to pierwszy samochód 8-cylindrowy wyprodukowany w Niemczech. Twórcą konstrukcji silnika okazał się nie kto inny, tylko sam Paul Daimler.
Z owego 3-cylindrowego silnika wywodziły się kolejne wersje o pojemności powiększonej o 0,5 litra, dzięki czemu powstał typowy program z sześcioma silnikami na dwu różnych podwoziach. Firma Horch stała się w latach trzydziestych wytwórnią o największym doświadczeniu w produkcji silników 8-cylindrowych. Wyprodukowano ich ogółem ponad 30 000.
Przedstawiony na ilustracji model 951 A jest standardowym dziełem programu produkcyjnego Horcha w 1938r. Pod aluminiową maską silnika znajduje się pięknie polakierowany „kawał żeliwa” o tak prostej konstrukcji, jak gdyby to był silnik Bugattiego. Podwójny gaźnik Solex z tłumikiem ssania i rurami ssącymi z jednej strony, a rurami wydechowymi ze strony drugiej. Wentylator nie był napędzany pasem ale wałkiem. Obydwa wałki rozrządu działały na zawory bezpośrednio, bez dźwigni. Napędzane były wałkiem królewskim. Konstrukcyjną osobliwością były razem odlewane cylindry, po dwa, tak że między nimi nie przepływała chłodząca woda. Chodziło tu o uzyskanie jak najmniejszej długości konstrukcyjnej silnika, co też dzięki małej średnicy cylindrów i długiemu skokowi tłoka udało się osiągnąć. Osiem cylindrów miało pojemność 4944 cm2 i moc 88,2 kW (120 KM) przy 3400 obr/min. 4-stopniowa skrzynia biegów firmy ZF posiadała trzy stopnie synchronizowane. Masa tego pojazdu zaliczała się do rekordowych wśród samochodów osobowych. Masa własna samego podwozia wynosiła 1850 kg, a całego samochodu 2650 kg.
Dzięki tym modelom marka Horch uzyskała opinię producenta samochodów o wyjątkowej solidności wykonania, niezawodnych w pracy i eleganckich.