HISPANO-SUIZA TYP 68 – rok 1934
Producent: Ste. Francaise Hispano-Suiza, Bois Colombes-Seine, Francja.
Marka Hispano-Suiza była stawiana w latach dwudziestych i trzydziestych w równym rzędzie z takimi gigantami świata samochodowego, jak Rolls-Royce w Anglii, Maybach w Niemczech czy Isotta-Fraschini we Włoszech.
Zaraz po I wojnie światowej firma przedstawiła piękny model H 6, w którym zastosowano wiele oryginalnych rozwiązań konstrukcyjnych. Silnik rzędowy, 6-cylindrowy, z rozrządem górnozaworowym OHC miał pojemność 6597 cm3 i przy 2400 obr/min osiągał moc 100kW (133 KM). Wał korbowy oparty na siedmiu łożyskach nie stanowił zwykłej odkuwki, lecz wytoczono go z jednego kawałka stali o masie 350 kg. Podwójny gaźnik pionowy był sterowany ze środka kierownicy. Wał kierownicy składał się z pięciu zwartych rurek, precyzyjnie obrobionych, służących do uruchamiania przekładni przyspieszenia, zapłonu i sygnału dźwiękowego.
Klasyczne podwozie z podłużnicową ramą i sztywno zawieszonymi kołami było resorowane nadzwyczaj długimi wzdłużnymi resorami piórowymi. Samo podwozie miało masę własną 1250 kg. Z nadwoziem samochód ważył prawie dwie tony i rozwijał maksymalną prędkość 130 km/h. Dla takiego kolosa były już niezbędne hamulce ze wspomaganiem, przy czym bębny hamulcowe z lekkiego stopu z uwagi na chłodzenie posiadały bogate użebrowanie. Zbiornik paliwa, umieszczony za mostem tylnym, miał pojemność 100 litrów. Niezawodność podwójnego zapłonu zapewniały dwie baterie akumulatorowe.
Po połączeniu firmy Hispano-Suiza z wytwórnią samochodów Societe Ballot w 1931 r. pojawił się na rynku znakomity wóz Hispano-Suiza 68, uznany przez specjalistów za króla samochodów. Silnik w kształcie kwadratu, o jednakowej średnicy cylindrów i skoku tłoka 100 mm, miał pojemność 9424 cm3. Wypróbowana konstrukcja 12-cylindrowe-go silnika w układzie widlastym była odmiana silnika lotniczego. Dzieło szwajcarskiego konstruktora, Marka Birkigta, dysponowało mocą 147kW (200 KM), co umożliwiało przyspieszenie z 0 na 100 km/h w ciągu 11,5 sekundy. Na biegu bezpośrednim osiągał ten potężny samochód prędkość 170 km/h.
Wbrew swoim imponującym osiągom model 68 nie zdobył rynku automobilowego, na którym po latach depresji gospodarczej poszukiwano raczej samochodów o mniejszej pojemności silnika.