Hispano-Suiza
Fabryka samochodów Hispano-Suiza pod nazwą La Hispano-Suiza Fabrica de Automobiles powstała w 1904 r. w Barcelonie z dawnej fabryki Castro, produkującej samochody od 1901 r. Jej początki są związane z nazwiskiem młodego szwajcarskiego inżyniera Marca Bir-kigta, który w dużym stopniu przyczynił się do udanych konstrukcji samochodów tej marki.
Najbardziej znanym samochodem tego okresu stał się model Alfonso, nazwany tak od imienia hiszpańskiego króla Alfonsa XIII, który prowadził ten samochód w rekordowej jeździe z San Sebastian do Madrytu.
Od 1911 r. samochody hiszpańskie montowano w nowej fabryce Sociśte Francaise Hispano-Suiza we Francji. M. Birkigt otworzył tu najpierw filię, a następnie samodzielny zakład Socióte Francaise Hispano-Suiza Bois Colombes-Seine. Oprócz samochodów zakłady produkowały świetne silniki lotnicze, widlaste silniki 8-cylindrowe z rozrządem OHC, osiągające moc 220 kW (300 KM). W tym czasie powstał również znak firmowy, lecący bocian.
W 1919 r. na paryskim Salonie Samochodowym pojawił się rewelacyjny model H 6. Miał silnik wzorowany na silniku lotniczym, który przyniósł firmie taki sukces, że podczas I wojny światowej ponad 50 000 tych silników dostarczono do samolotów francuskich Spad, angielskich SE5 i amerykańskich JN4H. Silnik o dużej mocy i elastyczności umożliwiał jazdę na przełożeniu bezpośrednim już od prędkości 6 km/h. Model H 6 produkowano nie tylko jako reprezentacyjny samochód podróżny, z odpowiednio zmienionymi silnikami wykonano go w wersji sportowej, Monza i Boulogne. Typ Monza zasłynął podczas jazdy porównawczej z amerykańskim samochodem Stutz na torze w Indianapolis, kiedy podczas 24 godzin utrzymywał średnią prędkość 112 km/h. Boulogne pobił osiem rekordów na torze w Brookland, kiedy 300 mil przejechał z przeciętną prędkością 146 km/h.
Hiszpańska część firmy Hispano-Suiza w Barcelonie zajmowała się produkcją atrakcyjnych samochodów o dużych osiągach, aż do 1944 r. Francuski zakład w Bois Colombes pod Paryżem zaprzestał produkcji w 1938 r.