Grubość lakieru – Tester grubości lakieru
Ostatnio modną formą sprawdzania historii samochodu używanego stało się badanie grubości lakieru. Samochody używane przeznaczone do sprzedaży zazwyczaj są opisywane jako bezwypadkowe, czy faktycznie można temu wierzyć…
Dostępność mierników grubości lakieru sprawia, że właściwie każdy może taki miernik nabyć lub pożyczyć, co wydaje się rozsądnym pomysłem. Jeżeli kupujemy samochody używane i na zakup samochodu przeznaczamy kwotę kilkunastu lub kilkudziesięciu złotych to zakup miernika grubości lakieru za kwotę kilkudziesięciu złotych wydaje się być bez znaczenia na ostateczną cenę transakcji, a może w znaczący sposób przyczynić się do podjęcia decyzji zakupu danego samochodu lub w negocjacji ceny ostatecznej.
Kiedy jesteśmy już uzbrojenie w miernik grubości lakieru lub jak mówią fachowcy miernik grubości powłoki lakierniczej, należy przystąpić do pomiaru grubości lakieru celem zweryfikowania czy samochód posiada oryginalny lakier czy też było malowane np. wbrew zapewnieniom sprzedającego o nieskazitelnej historii samochodu.
Grubość powłoki lakierniczej w samochodach z oryginalnym lakierem fabrycznym mieści się w granicach od 80 do 140 mikrometrów. Dodatkowo powłoka lakiernicza może mieć różną grubość w różnych miejscach karoserii, a właściwie na różnych elementach nadwozia. Dlatego też, aby pomiar był miarodajny i nie szokował zaraz na starcie należy sprawdzać grubość lakieru na tych samych elementach nadwozia, czyli np. na przednich drzwiach lub na lusterkach bocznych i te grubości porównywać gdyż one powinny mieć tę samą lub zbliżoną grubość lakieru.