GRÄF& STIFT – rok 1911
Producent: Gräf & Stift, Automobilfabrik AG, Wiedeń, Austria
W Wiedniu bracia Karol, Franciszek i Henryk Grafowie, właściciele warsztatu naprawczego rowerów, skonstruowali już w 1895 r. samochód, który najprawdopodobniej był pierwszym na świecie pojazdem o napędzie przednim. Voituretta posiadała jednocylindrowy silnik de Dion-Bouton o pojemności skokowej 402 cm3 i mocy 2,6 kW (3,5 KM) oraz dwustopniową skrzynię biegów. Napęd był przenoszony na dwie przednie półosie przez wał napędowy i mechanizm różnicowy.
Pierwszego listopada 1901 r. bracia Gräf połączyli się z byłym fabrykantem tekstylnym Wilhelmem Stiftem i zaczęli produkować samochody, noszące od 1907 r. markę Spitz. Arnold Spitz był wiedeńskim kupcem samochodowym, a jednocześnie największym odbiorcą firmy. Spółka specjalizowała się zawsze w produkcji dokładnie wykonanych luksusowych samochodów, nazywanych austriackimi Rolls-Royce’ami.
W 1911 r. firma Gräf & Stift zbudowała model wyposażony w 4-cylindrowy silnik, o pojemności skokowej 5,8 litra i mocy 23,5 kW (32 KM) przy 1400 obr/min. Samochód zdobył na świecie smutną sławę. W dniu 28 czerwca 1914 r. w owym podwójnym phaetonie został zastrzelony w Sarajewie austriacki następca tronu arcyksiążę Ferdynand. Samochód do 1916 r. był własnością cesarza Franciszka Józefa.
Po pierwszej wojnie światowej na rynku pojawił się nowy interesujący model Gräf & Stift — jeden z największych ówczesnych samochodów — 6-cylindrowy silnik górnozaworowy o pojemności skokowej 7,8 litra rozwijał moc 80,9 kW (110 KM) przy 2400 obr/min. Nowatorska osobliwością było zastosowanie tu dwóch gaźników Zenith. Olbrzymi samochód ze spiczastą chłodnicą i drewnianymi szprychowymi kołami posiadał masę własną 2000 kg. Większą moc miał dopiero na początku lat trzydziestych typ SP 8. Nowy model, z charakterystycznym lwem — znakiem marki Gräf & Stift — na chłodnicy, miał już 8-cylindrowy silnik rozwijający moc 92,5 kW (125 KM). Masa własna samochodu wynosiła 2500 kg.
Od 1938 r. firma ograniczyła się do produkcji ciężarówek.