1944 12-14 Convention automobile de février à Londres
1945 7 Le ministère de l'Industrie démarre son activité en janvier;
24 Février à Huta Ludwików (plus tard SHL) la fonderie est lancée, forge et atelier mécanique;
March L'usine métallurgique d'État est établie à Andrychów (la dernière usine de fabrication de moteurs diesel);
kwiecień powołanie Państwowej Komunikacji Samochodowej, fonctionnant dans le cadre de l'Office national de l'automobile;L'Office national de l'automobile lance une communication régulière par camions à Varsovie entre les quartiers de la rive gauche et Prague;
5 czerwca powołanie Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego;
14 lipca podpisanie umowy pomiędzy Sanowagiem (plus tard SFA) à Sanok,et le Ministère des communications pour la réparation des voitures et des wagons de fret;
27-29 sierpnia na Zjeździe Przemysłowym Ziem Odzyskanych zostają ustalone zasady racjonalnego wykorzystania potencjału przemysłowego, y compris les usines automobiles;
wrzesień uruchomienie pierwszych linii tramwajowych w lewobrzeżnej Warszawie: 7-ka d'Okecie à Ochota, 8-ka d'Ochota à pl. Starynkiewicz; les premières machines transportées par les occupants de Huta Ludwików reviennent à Kielce.
1946 3 stycznia Uchwała Rady Państwa o nacjonalizacji przemysłu;
16 stycznia Dekret Rady Ministrów określa zasady działania PKS;
luty powołanie Centrali Zbytu Samochodowego, qui reprend la distribution des véhicules de l'Office national de l'automobile et ouvre trois points de vente (Varsovie, Myslowice, Wroclawaw) et trois dépôts (Gdynia - voitures, Łódź - pièces détachées et pneus, Oświęcim - pneus et motos);
maj w Łodzi rozpoczynają się prace konstrukcyjne nad samochodem Star 20;
13 czerwca reaktywowanie Automobilklubu Polski, qui rassemble 14 branches;
14 lipca ukazuje się pierwszy ogólnokrajowy rozkład jazdy PKS;
13-15 En octobre, le 2e Congrès industriel des terres récupérées a lieu à Wrocław, qui présente les principes du développement de ces zones;
1947 2 stycznia decyzja Ministerstwa Przemysłu i Handlu o utworzeniu Zakładu Elektrotechniki Motoryzacyjnej w Świdnicy;
styczeń podjęcie decyzji o budowie Zakładów Starachowickich, produire des camions;
27 kwietnia w zakładach w Andrychowie wyprodukowano pierwszy po wojnie silnik
diesel S-80, conçu pour les camions de pompiers;
kwiecień w zakładach w Ustroniu zostaje wyprodukowany prototyp polskiego silnika motocyklowego;
1 maja w pochodzie pierwszomajowym jadą dwa pierwsze polskie ciągniki rolnicze Ursus C-45;
lipiec w Ursusie w Zakładzie Doświadczalnym Przemysłu Motoryzacyjnego powstaje pierwsza wersja silnika S-40 do samochodu Star 20;
1 sierpnia w zakładach w Świdnicy montuje się pierwsze prądnice i rozruszniki ze zgromadzonych zapasów części i podzespołów;
1948 30 stycznia likwidacja Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego;
styczeń w Zakładach Starachowickich powołano Biuro Uruchomienia Produkcji
voitures;
28 lutego zakończenie montażu pierwszego podwozia Star 20;
19 czerwca zaprezentowanie samochodu Star 20 w Ministerstwie Przemysłu i Handlu;
27 Juin - 13 Juillet : Rallye qualificatif des voitures vedettes;
31 lipca decyzja ministra Przemysłu i Handlu o rozpoczęciu budowy Fabryki Sa-
voitures particulières à Varsovie, dans laquelle les voitures devaient être produites sous la licence Fiat; sierpień rozpoczęcie prac przy budowie fabryki samochodów w Lublinie;
15 września powołanie Centralnego Zarządu Przemysłu Metalowego, qui sous-
les usines automobiles sont mortes; wrzesień minister Przemysłu i Handlu ustala, que le sujet de l'activité de Zakła-
de la famille Starachowice sera la production de camions et d'outils;
15 listopada Huta Ludwików, conformément à l'acte d'érection, est renommé
sur l'usine de produits métalliques de Kielce - Entreprise d'État séparée;
15 grudnia na kongresie zjednoczeniowym partii zostaje zaprezentowanych 5 les premiers camions Star polonais 20;
15 grudnia Kuźnia Ustroń – Przedsiębiorstwo Wyodrębnione – to nazwa, qui est donné à cette plante, y compris le statut d'entreprise publique;
grudzień pod koniec 1948 parcourt la Pologne pendant un an 31 069 voitures particulières, 38 480 motocyclettes, 34 829 camions et 1719 les autobus;
1949 1 stycznia Kieleckie Zakłady Wyrobów Metalowych przejmują Fabrykę Przyrządów i Części Precyzyjnych (plus tard Iskra Kielce) de l'Union de l'industrie des machines textiles; maj uruchomienie odlewni staliwa w Zakładach Starachowickich;
1 lipca powstanie samodzielnego Centralnego Zarządu Przemysłu Motoryzacyjnego;
21 lipca przyznanie nagrody państwowej zespołowi, qui a construit le camion Star 20;
29 września powołanie Biura Projektów i Studiów Budownictwa Specjalnego (plus tard Motoprojekt);
wrzesień pod naciskiem ZSRR Polska zerwała umowę z Fiatem.
1950 25 stycznia podpisanie umowy w sprawie produkcji licencyjnej samochodu Pobieda przez Fabrykę Samochodów Osobowych;
30 stycznia powstanie Polskiego Związku Motorowego, reliant l'Association Polonaise des Motocyclistes et l'Automobile Club Polonais;
4 kwietnia powołanie Dębickich Zakładów Przemysłu Gumowego Degum;
lipiec zakończenie I etapu budowy Fabryki Samochodów Osobowych;
4 września w Międzynarodowym Rajdzie Techniczno-Doświadczalnym Samochodów Ciężarowych z udziałem ekip Czechosłowacji (Prague RN, Skoda 706 M) et la Hongrie (Csepel g i D) premier 6 Stary a pris la place 20; grudzień podjęto decyzję o budowie Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie.