Calendrier de l'industrie automobile polonaise 1944-1950

1944 12-14 Convention automobile de février à Londres

1945 7 Le ministère de l'Industrie démarre son activité en janvier;

24 Février à Huta Ludwików (plus tard SHL) la fonderie est lancée, forge et atelier mécanique;

March L'usine métallurgique d'État est établie à Andrychów (la dernière usine de fabrication de moteurs diesel);

kwiecień powołanie Państwowej Komunikacji Samochodowej, fonctionnant dans le cadre de l'Office national de l'automobile;L'Office national de l'automobile lance une communication régulière par camions à Varsovie entre les quartiers de la rive gauche et Prague;

5 czerwca powołanie Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego;

14 lipca podpisanie umowy pomiędzy Sanowagiem (plus tard SFA) à Sanok,et le Ministère des communications pour la réparation des voitures et des wagons de fret;

27-29 sierpnia na Zjeździe Przemysłowym Ziem Odzyskanych zostają ustalone zasady racjonalnego wykorzystania potencjału przemysłowego, y compris les usines automobiles;

wrzesień uruchomienie pierwszych linii tramwajowych w lewobrzeżnej Warszawie: 7-ka d'Okecie à Ochota, 8-ka d'Ochota à pl. Starynkiewicz; les premières machines transportées par les occupants de Huta Ludwików reviennent à Kielce.

1946 3 stycznia Uchwała Rady Państwa o nacjonalizacji przemysłu;

16 stycznia Dekret Rady Ministrów określa zasady działania PKS;

luty powołanie Centrali Zbytu Samochodowego, qui reprend la distribution des véhicules de l'Office national de l'automobile et ouvre trois points de vente (Varsovie, Myslowice, Wroclawaw) et trois dépôts (Gdynia - voitures, Łódź - pièces détachées et pneus, Oświęcim - pneus et motos);

maj w Łodzi rozpoczynają się prace konstrukcyjne nad samochodem Star 20;

13 czerwca reaktywowanie Automobilklubu Polski, qui rassemble 14 branches;

14 lipca ukazuje się pierwszy ogólnokrajowy rozkład jazdy PKS;

13-15 En octobre, le 2e Congrès industriel des terres récupérées a lieu à Wrocław, qui présente les principes du développement de ces zones;

1947 2 stycznia decyzja Ministerstwa Przemysłu i Handlu o utworzeniu Zakładu Elektrotechniki Motoryzacyjnej w Świdnicy;

styczeń podjęcie decyzji o budowie Zakładów Starachowickich, produire des camions;

27 kwietnia w zakładach w Andrychowie wyprodukowano pierwszy po wojnie silnik
diesel S-80, conçu pour les camions de pompiers;

kwiecień w zakładach w Ustroniu zostaje wyprodukowany prototyp polskiego silnika motocyklowego;

1 maja w pochodzie pierwszomajowym jadą dwa pierwsze polskie ciągniki rolnicze Ursus C-45;

lipiec w Ursusie w Zakładzie Doświadczalnym Przemysłu Motoryzacyjnego powstaje pierwsza wersja silnika S-40 do samochodu Star 20;

1 sierpnia w zakładach w Świdnicy montuje się pierwsze prądnice i rozruszniki ze zgromadzonych zapasów części i podzespołów;

1948 30 stycznia likwidacja Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego;

styczeń w Zakładach Starachowickich powołano Biuro Uruchomienia Produkcji

voitures;

28 lutego zakończenie montażu pierwszego podwozia Star 20;

19 czerwca zaprezentowanie samochodu Star 20 w Ministerstwie Przemysłu i Handlu;

27 Juin - 13 Juillet : Rallye qualificatif des voitures vedettes;

31 lipca decyzja ministra Przemysłu i Handlu o rozpoczęciu budowy Fabryki Sa-

voitures particulières à Varsovie, dans laquelle les voitures devaient être produites sous la licence Fiat; sierpień rozpoczęcie prac przy budowie fabryki samochodów w Lublinie;

15 września powołanie Centralnego Zarządu Przemysłu Metalowego, qui sous-

les usines automobiles sont mortes; wrzesień minister Przemysłu i Handlu ustala, que le sujet de l'activité de Zakła-

de la famille Starachowice sera la production de camions et d'outils;

15 listopada Huta Ludwików, conformément à l'acte d'érection, est renommé

sur l'usine de produits métalliques de Kielce - Entreprise d'État séparée;

15 grudnia na kongresie zjednoczeniowym partii zostaje zaprezentowanych 5 les premiers camions Star polonais 20;

15 grudnia Kuźnia Ustroń – Przedsiębiorstwo Wyodrębnione – to nazwa, qui est donné à cette plante, y compris le statut d'entreprise publique;

grudzień pod koniec 1948 parcourt la Pologne pendant un an 31 069 voitures particulières, 38 480 motocyclettes, 34 829 camions et 1719 les autobus;

1949 1 stycznia Kieleckie Zakłady Wyrobów Metalowych przejmują Fabrykę Przyrządów i Części Precyzyjnych (plus tard Iskra Kielce) de l'Union de l'industrie des machines textiles; maj uruchomienie odlewni staliwa w Zakładach Starachowickich;

1 lipca powstanie samodzielnego Centralnego Zarządu Przemysłu Motoryzacyjnego;

21 lipca przyznanie nagrody państwowej zespołowi, qui a construit le camion Star 20;

29 września powołanie Biura Projektów i Studiów Budownictwa Specjalnego (plus tard Motoprojekt);

wrzesień pod naciskiem ZSRR Polska zerwała umowę z Fiatem.

1950 25 stycznia podpisanie umowy w sprawie produkcji licencyjnej samochodu Pobieda przez Fabrykę Samochodów Osobowych;

30 stycznia powstanie Polskiego Związku Motorowego, reliant l'Association Polonaise des Motocyclistes et l'Automobile Club Polonais;

4 kwietnia powołanie Dębickich Zakładów Przemysłu Gumowego Degum;

lipiec zakończenie I etapu budowy Fabryki Samochodów Osobowych;

4 września w Międzynarodowym Rajdzie Techniczno-Doświadczalnym Samochodów Ciężarowych z udziałem ekip Czechosłowacji (Prague RN, Skoda 706 M) et la Hongrie (Csepel g i D) premier 6 Stary a pris la place 20; grudzień podjęto decyzję o budowie Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie.