FORD T – rok 1908
Producent: Ford Motor Co., Detroit, Michigan, USA.
Samochodowa Spółka Akcyjna, którą w 1903 r. założył Henry Ford pod nazwą Ford Motor Co., produkowała kolejno modele: A, B, C, F, K, N, R z silnikami 2-, 4- oraz 6-cylindrowymi. By osiągnąć jak największą wytrzymałość wozu starano się tu nieustannie doskonalić materiały i konstrukcje przy jak najmniejszej masie. Dopiero w 1908 r.
Ford doszedł do modelu T, którego konstruktorem był inżynier Harold C. Wills. Model T miał rzędowy, chłodzony wodą 4-cylindrowy silnik o pojemności 2898 cm3 i mocy 17,6 kW (24 KM) przy 1800 obr/min. Był wyposażony w dolnozaworowy rozrząd. Iskrownik, stanowiący jednocześnie koło zamachowe typu Johna Heinze, dostarczał prądu już przy najmniejszych obrotach. Przy uruchamianiu silnika za pomocą korby cewka indukcyjna była włączana do suchej baterii. Dalszą nowość stanowiła 2-stopniowa, planetarna skrzynka biegów wbudowana w koło zamachowe, sterowana pedałem i dźwignią hamulca ręcznego. Cała ze stali „Blaszana Elżbietka”, jak nazywali samochód użytkownicy, miała wszystkie mechanizmy z wodoszczelnymi osłonami. Samochód był obszerny, szeroki i stabilny podczas jazdy. Wysokość prześwitu i mała masa umożliwiały jazdę w każdym terenie. Technicy angielskiego Królewskiego Automobilklubu stwierdzili przy testowaniu w 1910 r., że masa samochodu 658,3 kg jest równomiernie rozłożona na obydwie osie. Samochód osiągał na jednym biegu od 10,8 km/h do 63 km/h.
W 1909 r. Henry Ford zdecydował się na produkcję jednego tylko modelu — T. Wyeliminował pracę rzemieślniczą z produkcji samochodów i zapowiedział, że wszystkie podwozia pochodzące z jego zakładów będą identyczne.
W sezonie 1909/1910 cenę samochodu ustalono na 950 dolarów i sprzedano 18 664 egzemplarze. W rok później samochód kosztował 780 dolarów i sprzedano 34 528 sztuk. Wraz ze wzrostem produkcji cena samochodu obniżała się nieustannie. W 1913 r. Ford wprowadził ruchomą taśmę montażową. W latach 1916—1917 sprzedano 785 432 samochody po cenie obniżonej do 350 dolarów. Model Ford T zalał Amerykę. W 1923 r. produkowano dziennie 10000 sztuk, a w 1927 r„ kiedy zaniechano produkcji tego najbardziej udanego modelu Forda, liczba wyprodukowanych samochodów wynosiła 15 007 033 egzemplarze.
Niezawodność silnika i skrzyni biegów, wytrzymałość, nawet przy niewłaściwym obchodzeniu się z wozem, zdolność do jazdy w każdym terenie zrobiły z Tin Lizzie samochód, którym Ford zmotoryzował cały świat.