DELAGE D8 – rok 1933
Producent: Automobiles Delage, Courbevoie, Francja.
Działalność wytwórni samochodów Delage od jej założenia w 1903 r. jest związana z wyścigami. Już pierwszy samochód jednocylindrowy Louisa Delage wziął udział w zawodach. Po nim firma budowała modele 4- i 6-cylindrowe o klasycznej koncepcji.
Po I wojnie światowej firma zaczęła lansować samochody luksusowe. Zbudowała w tym celu wielki model 6-cylindrowy, w którym każdy z cylindrów miał pojemność 1000 cm3. Wałek rozrządu w głowicy cylindrów był napędzany przez wałek królewski. Model nie przyniósł spodziewanego sukcesu handlowego.
Znacznie większe osiągnięcia miała firma Delage w sporcie samochodowym. W Grand Prix Francji w Lyonie w 1924 r. samochody Delage zajęły drugie i trzecie miejsce, a w rok później znakomity kierowca wyścigowy, Robert Benoist, wygrał ten wyścig, w 1927 r. wygrał również Grand Prix w Montlhery, na torze Monza i w San Sebastian, a Delage stały się najlepszymi samochodami wyścigowymi roku.
Firma nie zapominała także o popularnych w tych czasach konkursach elegancji. Na paryskim Salonie Samochodowym przedstawiła w 1929 r. swój nowy model D8; 8-cylindrowy, rzędowy silnik o średnicy cylindrów 77 mm i skoku tłoka 109 mm miał pojemność skokową 4060 cm3. W wersji turystycznej silnik osiągał moc 59,2 kW (80 KM). Wersja sportowa rozwijała moc 66,2 kW (90 KM), 4-biegowa skrzynia biegów tworzyła jeden blok z silnikiem. Sztywna oś przednia była zawieszona na półeliptycznych resorach piórowych. Masa własna samochodu wynosiła 1440 kg.
W 1939 r. w Monte Carlo model Delage D8/120 oczarował jury, które przyznało temu kabrioletowi Villars prawie pięciometrowej długości pierwszą nagrodę.
Mimo takich sukcesów trudna sytuacja finansowa zmusiła Louisa Delage do sprzedania w 1935 r. swej słynnej firmy wytwórni Delahaye.
Marka Delage zachowała w ramach fuzji swój program produkcyjny i nazwę. Obydwie firmy przestały istnieć w 1954 r.