DARRACQ 13 rok 1913
Producent: Societe A. Darracq. Suresnes, Francja.
Pod koniec XIX wieku obserwujemy we Francji powstawanie wielu fabryk samochodów, które stworzyły podwaliny przemysłu samochodowego. Powstawały takie firmy, jak: Berliet, Darracq, Decauville, De Dietrich, Mors i inne.
Aleksander Darracq założył w 1897 r. w Suresnes przedsiębiorstwo Societe A. Darracq, które w krótkim czasie posiadało już swoje filie w Wielkiej Brytanii, we Włoszech oraz w Niemczech.
Bracia Opel byli pierwszymi producentami samochodów w Niemczech, wypuszczającymi samochód Opel-Darracq na francuskiej licencji.
Z włoskiej filii Darracq tworzy się w 1919 r. Anonima Lombarda Fabbrica, z której po pierwszej wojnie światowej wyrasta renomowana firma Alfa Romeo.
Firma Darracq pierwsza skonstruowała samochód z silnikiem 8-cylindrowym. Był to tzw. Grandę Voiture Darracq, zbudowany w 1905 r. w celu pobicia rekordów szybkości; 8-cylindrowy widlasty silnik, o średnicy cylindra 160 mm, skoku tłoka 140 mm i pojemności skokowej 22,5 litra, rozwijał godną uwagi moc 147 kW (200 KM) przy 1200 obr/min.
Można by tu jeszcze przypomnieć o Darracqu z 1904 r. Stał się on w 1952 r. bohaterem filmu „Genevieve”, którego tematem była tradycyjna jazda weteranów z Londynu do Brighton, organizowana z okazji uchylenia w Anglii ustawy „Red Flag Act”. W 1913 r. firma przedstawiła swój nowy model — Darracq 13.
Samochód miał 4-cylindrowy silnik o pojemności cylindrów 1,4 litra. Rozwijał moc 9,6 kW (13 KM) i osiągał maksymalną prędkość 70 km/h. Klasyczne podwozie ze sztywnymi mostami było resorowane półeliptycznymi resorami. Jeden model zachował się do dziś i znajduje się w Auto-Museum der Spielgemeinde Nettelstadt w Westfalii.
Ostatni samochód Darracq został wyprodukowany w 1928 r. Firma pochłonęła francuską fabrykę Talbot i połączyła się z angielską fabryką samochodów Sunbeam, tworząc spółkę S. T. D.