CHRISTIAN LAUTENSCHLAGER (1877-1954) – Niemiec

CHRISTIAN LAUTENSCHLAGER (1877-1954) – Niemiec

Reprezentujący firmę Daimler Christian Lautenschlager jest postacią na swoje czasy zadziwiającą, wprowadził bowiem do zawodów Grand Prix coś, co obecnie jest oczywistą częścią każdych zawodów – taktykę opartą na naukowych przemyśleniach i obliczeniach technicznych. Już w 1907 roku był na zawodach Grand Prix w Dieppe, aby opracować szczegółowy plan taktyczny. Opłaciło się to już w następnym roku, w którym wyścigi Grand Prix odbywały się znów w Dieppe, a Christian Lautenschlager zwyciężył, ponieważ miał dokładnie wyliczone zużycie paliwa i zaplanowane przerwy na drobne naprawy i wymianę opon, z których na mecie nie została mu ani jedna w zapasie.

Na wyścigi Grand Prix w Lyonie w 1914 roku Lautenschlager, będąc szefem zespołu firmy Daimler, przygotował się jeszcze staranniej. Opracował dokładny opis toru zamkniętego, gdzie oprócz zakrętów i nachylenia zaznaczył także jakość nawierzchni. Obliczył maksymalną dopuszczalną szybkość dla każdego odcinka, opierając się na promieniach łuków i nachyleniu toru na zakrętach, określił momenty, w których należy przyhamować lub przyspieszyć i wszystko to sprawdził podczas jazd treningowych. Wynik nie dał na siebie długo czekać: pomimo tego, że firmy konkurencyjne Delage i Peugeot wystąpiły po raz pierwszy z hamulcami na wszystkich kołach, pierwsze trzy miejsca zajęły Mercedesy, a za kierownicą pierwszego z nich siedział Lautenschlager.