CADILLAC SERIES 314 – rok 1927
Producent: Cadillac Motor Car Co., Detroit, Michigan, USA.
Henry Leland, dyrektor generalny firmy Cadillac, oprócz umiejętnego kierowania przedsiębiorstwem znajdował ponadto czas na wynalazki. Przykładem jest maszynka do strzyżenia włosów jego pomysłu. Do rozwoju techniki samochodowej przyczynił się, konstruując automatyczną regulację wyprzedzenia zapłonu, zasłużył się też przy wprowadzaniu w 1911 r. elektrycznego rozrusznika w produkowanych seryjnie samochodach.
Leland nie dał się zwieść korzyściami płynącymi z masowej produkcji i postanowił budować najlepsze samochody świata. Dlatego w 1914 r. zbudował model, będący bez wątpienia pierwszym samochodem ośmiocylindrowym produkowanym seryjnie. W krótkim czasie samochody Cadillac stały się nie tylko najdoskonalszymi, ale również najdroższymi amerykańskimi samochodami.
Jednym z superluksusowych modeli drugiej połowy lat dwudziestych był model 314 z 1927 r. Samochód poruszał się za pomocą 8-cylindrowego silnika w układzie widlastym o pojemności 5,5 litra, który rozwijał moc 56,8 kW (80 KM) przy 2000 obr/min. Ciekawostką techniczną było koło zamachowe i dynamostarter. Model miał jeszcze niesynchronizowaną 3-stopniową skrzynię biegów, ponieważ pierwsza synchronizowana pojawiła się, również dzięki firmie Cadillac, dopiero w 1928 r. Klasyczne podwozie miało obydwa mosty sztywne, resorowane piórowymi resorami. Samochód posiadał hamulce mechaniczne na 4 koła, na tylnych kołach podwójne — taśmowe i szczękowe. Przy masie własnej 2150 kg Cadillac 314 rozwijał prędkość maksymalną 130 km/h. Oprócz reflektorów głównych samochód miał jeszcze reflektory pomocnicze, które obracały się zgodnie ze zmianą położenia kół przednich. Przy włączaniu biegu wstecznego zapalały się reflektory tylne. Z bogatego wystroju i wyposażenia modelu należy wymienić tablicę wskaźników wykładaną srebrem, kombinowaną tapicerkę z dwóch rodzajów czerwonej skóry, oświetlenie stopni przy otwarciu drzwi i sprężarkę do pompowania opon.