Cadillac

Cadillac

Początki tej firmy sięgają 1899 r., kiedy to w amerykańskim mieście Detroit Henry Ford, przy poparciu starosty miasta, założył pierwszą fabrykę samochodów pod nazwą Detroit Automobile Company. Fabryka prosperowała nie najlepiej, przejęli ją zatem milioner Murphy i przedsiębiorca Leland, tworząc firmę Cadillac Automobile Co. Nazwa pochodziła od nazwiska założyciela miasta Detroit, francuskiego szlachcica Antoine de la Mothe Cadillac.

Pierwsze jednocylindrowe modele A posiadały silnik ułożony poziomo i 2-stopniową planetarną skrzynię biegów. Większy sukces przyniósł firmie dopiero model K — w 1906 r., który z 4-cylindrowym silnikiem i mocą 22 kW (29 KM) rozwijał prędkość 80 km/h. Do 1914 r. sprzedano 75 000 sztuk tego modelu.

We wrześniu 1908 r. milioner z miasta Flint i właściciel fabryki samochodów Buick, William Crapo Durant, założyli koncern General Motor Company. W miesiąc później dokupili firmę Oldsmobile, a w następnym roku firmę Oakland, przekształconą później w Pontiaca, a w 1909 r. również Cadillaca, którego dyrektorem generalnym był Leland.

H. Leland — narzędziowiec uczył się zawodu u znanego producenta broni, pułkownika Samuela Colta. Swoje doświadczenia z produkcji precyzyjnej wykorzystał później, wprowadzając dokładną kontrolę techniczną samochodów! Jego zakład jako pierwszy w Ameryce zaczął stosować do kontroli pomiarów znane płytki Johanssona. Ową precyzyjność produkcji wysoko ocenił Royal Automobile Club Wielkiej Brytanii, przyznając firmie Cadillac, jedynej w Ameryce, nagrodę Thomasa Dewara za największy postęp w dziedzinie konstrukcji samochodowych. Zwracano tu przede wszystkim uwagę na pełną wymienność części. Wybrane wyrywkowo trzy różne samochody modelu K rozebrano na części, przemieszano i zmontowano ponownie. Uzyskano na nich takie same wyniki, jakie namierzono na samochodach oryginalnych.

Do 1911 r. silniki samochodów uruchamiano za pomocą ręcznej korby, co było przyczyną kilku tragicznych wypadków.

W lutym 1911 r. w samochodach Cadillac pojawiły się pierwsze rozruszniki elektryczne i aparaty zapłonowe firmy Delco. Za doskonałe rozwiązanie rozruchu silnika firma otrzymała drugą nagrodę Thomasa Dewara.

W 1917 r. koncern GMC rozstał się z H. Lelandem, który otworzył nową fabrykę samochodów Lincoln Motor Co. W tym czasie firma Cadillac produkowała już wyłącznie 8-cylindrowe silniki w układzie widlastym. W latach trzydziestych jej modele otrzymywały nawet silniki 1 2- i 16-cylindrowe, dzięki czemu marka Cadillac znalazła się na czele amerykańskiego rynku samochodowego. Nie tylko z powodu liczby cylindrów, ale również cen przewyższających czterokrotnie cenę przeciętnego samochodu.