BUICK 24/30 HP – rok 1911
Producent: Buick Motor Car Co., Flint, Michigan, USA.
Dawid Dunbar Buick urodził się w Szkocji, ale jako dwuletnie dziecko przeniósł się z rodzicami do Detroit. Szesnastoletni bystry młodzieniec został hydraulikiem i po jakimś czasie założył wraz z przyjacielem własną firmę Buick and Sherwood Manufacturing Company. Od dłuższego czasu Buicka fascynował pomysł produkowania własnych samochodów. Wkrótce sprzedał swój udział w firmie i założył spółkę z Jamesem H. Whittingiem, właścicielem wytwórni powozów w mieście Flint k/Detroit, mającym podobne pragnienia. Nowa firma, w której Whitting miał większość akcji, została o dziwo nazwana Buick Motor Company.
Pierwszy Buick, wypuszczony w czerwcu 1904 r„ został oznaczony jako model B. Był wyposażony w ułożony poziomo silnik o dwu przeciwległych cylindrach o pojemności 2,6 litra. Przy maksymalnych obrotach 1200 obr/min miał godną uwagi moc — 16,2 kW (22 KM). Z otwartym czteromiejscowym nadwoziem, bez dachu i szyby przedniej, osiągał Buick maksymalną prędkość 56 km/h. Model B sprzedawano za 950 dolarów.
Niestety początkująca fabryka znalazła się w kłopotach finansowych i zaczęła poszukiwać dalszego kapitału. Uzyskała go w wysokości 300 000 dolarów od swego późniejszego właściciela Williama Crapo Duranta, który dokupił do niej takie firmy, jak: Olds Motor Works, Oakland i Cadillac.
W ten sposób w 1908r. rozpoczęła się historia koncernu General Motors Company.
Firma Buick weszła w skład koncernu, tworząc samodzielny oddział i zachowując swoją odrębną markę. W 1911 r. wypuszczono na rynek model oznaczony symbolem 24/30 HP. Nowy Buick miał rzędowy, 4-cylindrowy silnik o pojemności 2337 cm3. Napęd na sztywną oś tylną przenosiło wielotarczowe sprzęgło i dwustopniowa skrzynka biegów. Silnik był chłodzony za pomocą pompy wodnej. Klasyczne podwozie o nadzwyczaj mocnej ramie było z przodu resorowane półeliptycznymi, a z tyłu eliptycznymi resorami. Hamulce znajdowały się tylko na kołach tylnych. Buick z 5-miejscowym nadwoziem i wyposażeniem podstawowym kosztował 1850 dolarów.
W chwili ukazania się modelu 24/30 HP Dawid Buick nie miał już nic wspólnego z firmą noszącą nadal jego nazwisko.