BMW DIXI – rok 1928
Producent: Dixi Werke, Eisenach, Niemcy.
Zakłady samochodowe w Eisenach powstały w 1896 r. jako spółka akcyjna. Najpoważniejszym akcjonariuszem był Heinrich Ehrhardt nazywany drugim królem armat Niemiec.
Pierwsze samochody zostały przedstawione publiczności na wystawie w Düsseldorfie w 1898, ale nie miały one powodzenia handlowego. Dlatego firma Eisenach zawarła w 1898 r. z francuską marką Decauville umowę licencyjna, po czym zaczęła produkować ich wypróbowane Voituretty pod nazwą Wartburg-Motorwagen. W 1904 r. Ehrhardt odszedł z Eisenacher Fahrzeug Fabrik, a umowa licencyjna wygasła. Willy Seck, renomowany konstruktor samochodowy, który przeszedł tu z firmy Scheibler w Aachen, zapowiedział własny rozwój techniczny. Dla oznaczenia samochodów obrano w Eisenach łacińską nazwę Dixi — „powiedziałem” — czyli synonim decyzji.
Pierwsza połowa lat dwudziestych okazała się dla Dixi Werke okresem wielkiej koniunktury. W tym czasie większość niemieckich fabryk samochodów marzyła o masowej produkcji małego samochodu o dużej mocy. W fabryce Dixi zrezygnowano z kosztownych i długotrwałych prac rozwojowych i zakupiono licencje firmy Austin Motor Co. z Birmingham, która od 1922 r. produkowała typ Austin Seven — najbardziej udany mały angielski samochód. Na początku 1928 r. Austin został przedstawiony publicznie jako Dixi 3/15. Wkrótce przystąpiono do jego seryjnej produkcji. Dixi 3/15 miał starannie wykonany chłodzony wodą silnik 4-cylindrowy o pojemności 748 cm3. Z tym silnikiem o mocy 11 kW (15 KM) samochód rozwijał prędkość maksymalną 80 km/h, przy przeciętnym zużyciu paliwa 5 do 6 litrów na 100 km. Hamulec ręczny działał na koła przednie, a hamulec nożny na koła tylne. Zamiast oryginalnego zapłonu iskrownikowego w Eisenach montowano zapłon prądnicowo-bateryjny. Dixi miał początkowo otwarte nadwozie ze składanym dachem, później był produkowany jako limuzyna. Cena wahała się w zależności od wykonania od 2500 do 3000 marek.
Od roku 1928, kiedy to fabrykę Dixi przejęła firma BMW, do 1932 r. wyprodukowano w sumie 25 365 egzemplarzy tego znakomitego samochodu pod nazwą BMW Dixi.
W kwietniu 1932 r. wygasła licencja firmy Austin i w Eisenach ujrzał światło dzienne pierwszy, prawdziwy BMW AM 4.