BMW 328 – rok 1937
Producent: Bayerische Motoren Werke AG, Monachium, Niemcy.
Model BMW 328 był bezsprzecznie największym osiągnięciem w przedwojennej produkcji samochodów Bayerische Motoren Werke GmbH.
Produkcję modeli z silnikami 6-cylindrowymi zapoczątkował w 1934 r. model 315, którego silnik miał pojemność 1499 cm3, a moc 25 kW (34 KM). W rok później rozwinął się z tego modelu piękny 2-miejscowy roadster 315 Touring Sport. W kolejnych latach pojawiły się większe typy 319 i 319/1 z 2-litrowym silnikiem 6-cylindrowym i z trzema gaźnikami.
Najbardziej udany sportowy samochód BMW 328 był również wyposażony w ten silnik, o pojemności cylindrów 1971 cm3 z trzema gaźnikami Solex i półkulistymi komorami spalania, którego moc wynosiła 58,8 kW (80 KM) przy 4500 obr/min. Pojazd miał 4-stopniową synchronizowaną skrzynie biegów. Hamulce hydrauliczne działały na wszystkie 4 koła o rozmiarach 5,50—16; 2-miejscowy roadster kosztował wówczas w Niemczech 7400 marek. Model 328 uzyskał światowy rozgłos dzięki sukcesom sportowym: w 1940r. — Mille Miglia, w 1939 r. — 24 h Le Mans, w 1940 r. — Grand Prix Brescia, 24 h Francorchamps, kiedy za kierownicą siedzieli zawodnicy o głośnych nazwiskach — Bira, Lurani, Henne i inni. W odmianie Mille Miglia z aluminiowym aerodynamicznym nadwoziem spider i silnikiem o mocy 73,5 kW (100 KM) rozwijał ponad 200 km/h.
Produkowane seryjnie samochody, przeznaczone początkowo do codziennego użytku, dzięki swym sportowym ambicjom zaliczone zostały do najciekawszych konstrukcji samochodowych i chociaż nie były najtańsze, reprezentowały markę najwyższej jakości niemieckiego przemysłu samochodowego.
Konstrukcja modelu 328 miała powodzenie również za granicą. Angielska firma Frazer-Nash produkowała go na licencji.