BENZ PATENT-MOTORWAGEN – rok 1885/86
Producent: Benz & Co., Rheinische Gasmotoren-Fabrik, Mannheim, Niemcy
W rejestrze handlowym miasta Mannheim pojawiła się w 1885 r. nazwa nowej firmy — Benz & Co., Rheinische Gasmotoren-Fabrik. Wspólnik firmy Carl Benz zaczął budować pojazd podróżny, który miał być napędzany silnikiem gazowym. Wykorzystał on do tego celu podwozie trzykołowe z kołami szprychowymi i gumowymi obręczami. Przemysłowy silnik dwusuwowy, produkowany w jego fabryce, miał zaledwie 120 do 180 obr/min, co nie wystarczało do uruchomienia jakiegokolwiek pojazdu. Benz zbudował zatem jednocylindrowy silnik czterosuwowy o mocy 0,55 kW (0,75 KM) przy 400 obr/min. Silnik o pojemności skokowej 950 cm3 miał zamiast suwaka zawory, a ponadto zapłon bateryjny i chłodzenie obiegowe. Umieszczony między tylnymi kołami posiadał ułożone poziomo koło zamachowe. Z przodu znajdowało się tylko jedno małe koło, łatwe do kierowania. Napęd, podobnie jak w rowerze, przenosiły dwa łańcuchy. Pojazd ważył 263 kg i rozwijał przeciętną szybkość 16 km/h. Jesienią 1885 r. Benz odbył jazdę próbną owym pierwszym na świecie samochodem, nazwanym żartobliwie Benzine, a w dniu 29 stycznia 1886 r. jego firma otrzymała pierwszy patent na pojazd z silnikiem gazowym.
Dzięki Emilowi Rogerowi, paryskiemu przedstawicielowi silników przemysłowych Benza, pojazdy Benza stały się bardziej znane we Francji niż w Niemczech. Żona Benza, pani Berta, i dwaj synowie, doszli do wniosku, że Patent-Motorwagen należy spopularyzować również w Niemczech. Pewnego ranka po cichu, żeby nie zbudzić ojca, wyciągnęli Benzine z szopy, uruchomili silnik i udali się do odległego o 90 km Phorzheim, gdzie mieszkała ich babka. Na miejscu kierowcy siedział 15-letni Eugeniusz, obok niego matka, a za nimi 14-letni Ryszard. Wieczorem otrzymał Carl Benz depeszę: „Szczęśliwie w Phorzheim!”
Na wystawie przemysłowej w Monachium w 1888 r. udoskonalony drugi egzemplarz Patent-Motorwagen zdobył złoty medal. Benz prowadził swój pojazd po ulicach Monachium z pierwszym prawem jazdy na świecie, wystawionym 1 sierpnia 1888 r. przez Okręgowy Urząd w Badenii.
W latach 1888—1893 wyprodukowano 15 egzemplarzy tego pojazdu. Oryginalny egzemplarz pierwszego Patent-Motorwagen jest przechowywany w Muzeum Daimler-Benz w Stuttgarcie-Unterturkheim.