BENTLEY 4,5 LITRA – rok 1931
Producent: Bentley Motors Ltd., Derby, Anglia.
Walter Owen Bentley zaliczany jest do największych konstruktorów samochodowych swoich czasów. Już jego pierwszy wynalazek mógł zabezpieczyć mu byt do końca życia. Skonstruował on silnik z aluminiowymi tłokami, umożliwiając tym samym produkowanie podczas I wojny światowej najlepszych silników lotniczych. W nagrodę Bentley otrzymał awans na porucznika. Po wojnie wynajął on warsztat, aby rozpocząć produkcję samochodów. Prototyp modelu z 1919 r. miał 4-cylindrowy silnik o pojemności 3 litrów. Cylindry miały po dwie świece oraz zawory ssące i wydechowe.
Produkcję seryjną podjęto dopiero w 1922 r„ 3-litrowy model stał się od razu szlagierem przemysłu samochodowego. Fabryka Bentley dawała na niego pięcioletni okres gwarancyjny. W odróżnieniu od Rolls-Royce’ów samochodu tego nie powierzano szoferowi — Bentleyami jeździli ludzie o sportowych ambicjach.
Z 3-litrowego typu, z którego najbardziej znany jest Red Label, rozwinęło się wiele dalszych modeli, jak na przykład: Green Label ze skróconym podwoziem oraz silniejszy i masywniejszy Blue Label. Z 1600 wyprodukowanych egzemplarzy zachowało się do dzisiaj zaledwie 500 sztuk. Z popularnego 3-litrowego modelu Speed Six powstaje nowy typ o większej pojemności — 4,5 litra. Jego czterocylindrowy silnik o średnicy 100 mm i skoku tłoka 140 mm miał pojemność cylindrów 4398 cm3.
Walter Owen Bentley nie lubił eksperymentów. Nie silił się też na produkowanie komfortowych samochodów. Jego zasadą były duże rozmiary, duża moc i solidne wykonanie. Rozwój jego modeli świadczy, że nie poprzestał tylko na zasadach.
Mimo popularności jej modeli firma miała kłopoty finansowe. Kryzys gospodarczy zmusił Bentleya do ogłoszenia upadłości. Stracił przy tym fabrykę oraz cały swój majątek, wraz z prywatnym samochodem Bentleyem. Długi spłaciła firma Rolls-Royce, która przyjęła również do pracy byłego konstruktora, ale tylko w charakterze sprzedawcy nowych modeli.