AUSTRO DAIMLER AD M III – rok 1926

AUSTRO DAIMLER AD M III – rok 1926

Producent: Austro Daimler Gesellschaft, Wiener Neustadt, Austria.

Austriacka spółka Daimler-Motoren-Gesellschaft, która przejęła w 1899 r. licencyjną produkcję samochodów Daimlera, nazywała się przedtem Maschinenfabrik Bierentz, Fischer Co. i zajmowała się produkcją sprzętu gospodarstwa domowego.

Paula Daimlera, technicznego dyrektora firmy, zastąpił w 1905 r. 30-letni Ferdynand Porsche i przedsiębiorstwo otrzymało nową nazwę — Austro Daimler Gesellschaft. Od 1909 r. firma brała udział w zawodach o nagrodę księcia Henryka Pruskiego (Prinz Heinrich Fahrt), uważanych za najbardziej popularne zawody wytrzymałości samochodów. Porsche okazał się świetnym konstruktorem, zawodnikiem i sportowcem. W ciągu 12 miesięcy zbudował na te zawody samochód z 4-cylindrowym silnikiem górnozaworowym OHC o pojemności 5,9 litra i mocy 66,2 kW (90 KM), rozwijający maksymalną prędkość 146 km/h. W pierwszych zawodach o nagrodę księcia Henryka samochody Austro Daimler zajęły pierwsze trzy miejsca.

Podczas wojny firma Austro Daimler została włączona do koncernu Skoda, na czele którego stał baron von Skoda. Po wojnie firma wystąpiła z reprezentacyjnym samochodem 6-cylindrowym, również konstrukcji Porscha, produkowanym głównie na eksport. Luksusowy samochód oznaczony symbolem AD 617 posiadał rzędowy silnik o pojemności 4420 cm3. Silnik miał rozrząd górnozaworowy OHC i rozwijał moc 44,1 kW (60 KM).

AUSTRO DAIMLER AD M III – rok 1926
Producent: Austro Daimler Gesellschaft, Wiener Neustadt, Austria.

W 1923 r. Porsche odszedł z firmy, a jego koncepcję kontynuował Karl Rabe, pod kierownictwem którego rozwinięto dalsze typy AD w różnych wariantach. Udany model AD M III miał silnik o pojemności 2994 cm3. Rzędowy silnik 6-cylindrowy z rozrządem górnozaworowym OHC rozwijał moc 80,9 kW (110 KM).