ARGYLL 12 HP – rok 1910
Producent: Argyll Motor Ltd., Aleksandria, Szkocja.
Szkocka fabryka samochodów Hoziers Engineering Co. została założona w 1899 r. w Glasgow przez Alexa Govana. Początkowo zaczęto tu stosować konstrukcyjne rozwiązania Renaulta. Pierwsza Voituretta z silnikiem o pojemności 318 cm3 miała już wał napędowy i rurową ramę. Silnik rozwijał moc 2 kW (2,7 KM). Równocześnie wypuszczono silniejszy model o pojemności silnika 864 cm3. Późniejsze miały czterostopniową skrzynię biegów.
W 1905 r. oprócz macierzystego zakładu w Glasgow założono nową fabrykę w Aleksandrii, pod zmienioną nazwą — Argyll Motor Ltd.
Nowatorstwo nowej firmy szkockiej ujawniło się w modelu 1 2 HP z 1910 r. — zastosowano w nim po raz pierwszy hamulce na przednie koła, z umieszczonym na górze kułakiem według konstrukcji francuskiego inżyniera H. Perrota.
Wprowadzenie przednich hamulców skróciło drogę hamowania o prawie 60%. Mimo to znani specjaliści ostrzegali, że samochód, podobnie jak rower, po zahamowaniu przednimi kołami może się przewrócić („fiknąć kozła”). Inni obawiali się raczej negatywnego wpływu ciężkich hamulców przednich na kierowanie pojazdem. Wiele firm czekało do 1925 r., kiedy to tak renomowana firma jak Rolls-Royce zdecydowała się wreszcie na montaż hamulców przednich. Kolejne modele 15/30 HP i 25/50 HP miały już powszechnie stosowane hamulce na wszystkie 4 koła.
Argyll oferował w tym czasie dziesięć różnych modeli z silnikiem o rozrządzie suwakowym. Te bezzaworowe silniki miały w odróżnieniu od silnika Knighta tylko jeden stalowy suwak typu Burt — Mc-Collum, który posuwając się, jednocześnie się obracał, otwierając i zamykając kanały wlotu mieszanki i wylotu spalin. Po sporze o czystość patentu silników bezzaworowych Argyll zaczęły się kłopoty finansowe firmy, przezwyciężone dopiero dzięki sukcesom sportowym modelu 15/30 HP, który krążył 14 godzin po znanym torze w Brockland z przeciętną szybkością 128 km/h, osiągając rekord toru.
Firma Argyll produkowała samochody osobowe do 1932 r. ale powojenne modele nie zdobyły już takiej renomy, jaką miały wyroby firmy w czasach, kiedy zaliczano ją do największych angielskich producentów samochodowych.