ALFA ROMEO RL SPORT – rok 1922

ALFA ROMEO RL SPORT – rok 1922

Producent: SA Alfa Romeo, Mediolan, Włochy.

W 1915 r. po przejęciu fabryki samochodów A. L. F. A. przez przemysłowca Nicole Romeo zmieniła się nie tylko nazwa firmy, ale przede wszystkim zaczęła ona lepiej prosperować. Nowa nazwa Alfa Romeo stała się symbolem cieszących się powodzeniem samochodów sportowych.

Zaraz po zakończeniu I wojny światowej fabryka zaczęła brać udział w wyścigach samochodowych, będących wówczas gwarancją najlepszej reklamy. Dzięki doskonałym konstrukcjom Giuseppe Merosi’ego i Vittorio Jano oraz wybitnym zawodnikom, takim jak: Ascari, Campari, Nuvolari, Chiron czy Varzi, samochody tej marki odniosły wiele sukcesów w wyścigach.

Jednym z najstarszych modeli sportowych jest Alfa Romeo RL. Rzędowy silnik 6-cylindrowy o pojemności 2994 cm3 i początkowej mocy 45 kW (61 KM) osiągał stopniowo moc do 61 kW (83 KM). Jego twórcą był geodeta Giuseppe Merosi. Stanowiło to kolejny przykład, kiedy znakomite konstrukcje tworzyli ludzie nie będący inżynierami, tacy jak: F. Porsche, V. Jano czy Alec Issigonis. Alfa Romeo RL wypuszczono od razu w wersji podróżnej i sportowej. Samochody 1 i 2 serii miały hamulce tylko na kołach tylnych. Dopiero w 1923 r. 3 seria otrzymała hamulce na wszystkie koła. Podróżna odmiana Alfa Romeo RL rozwijała maksymalną prędkość 115 km/h. W wersji wyścigowej typ RL sport osiągał 150 km/h. W latach 1923—1927 model ten zdobył dziewięćdziesiąt zwycięstw w kategorii samochodów GT. W 1929 r. produkowano już 6 serię, oznaczoną RL Super-Sport. Do roku 1934 wyprodukowano ogółem 2579 egzemplarzy tego modelu. Przedstawiony na ilustracji model RL sport był karosowany przez renomowaną firmę Castagna.

Od 1924 r. firma wysyłała na wyścigi samochody z doładowanymi silnikami, zdobyte doświadczenia umożliwiły jej wbudowanie sprężarek również do seryjnych samochodów 6-cylindrowych. Wspaniały model 1750 i udany 2300 były przejściem do lat trzydziestych, kiedy marka Alfa Romeo opanowała całkowicie trasy wyścigowe.

W 1933 r. fabryka z przyczyn finansowych zrezygnowała z udziału w zawodach. Nowe modele oddała do dyspozycji swemu byłemu zawodnikowi E. Ferrariemu, który wkrótce potem założył w Modenie znaną Scuderię Ferrari.