A.L.F.A. 12HP – rok 1911
Producent: Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, Mediolan, Włochy.
Alfa jest skrótem nazwy fabryki samochodów Anonima Lombardia Fabbrica Automobili, która powstała w 1909 r. ze spółki Darracq (Societa Italiana Automobili Darracq) w Portello, na przedmieściu Mediolanu. W 1915 r. fabrykę kupił przemysłowiec Nicola Romei i po I wojnie światowej zmienił nazwę fabryki na Alfa Romeo.
Wiatach 1911—1912 w słynnych zawodach Targa Florio startowały już pierwsze samochody wyścigowe Alfa. Inicjator wyścigów, Vin-cenzo Florio, z wpływów rodziny sycylijskiej ufundował nagrodę swego imienia w postaci masywnej złotej tarczy — Targa. Po raz pierwszy wyścigi odbyły się w 1906r. na trasie długości 146 km z różnicą w wysokości nad poziomem morza do 1210 m i z 1006 zakrętami. Były to wyścigi dla standardowych samochodów sportowych, których cena nie mogła przekraczać 20 tysięcy franków. Pierwszy wyścig wygrał Alessandro Cagno na samochodzie Itala, z przeciętną szybkością 46,8 km/h. Kierowca wraz z mechanikiem robili wtedy wszystko sami. Zmieniali opony, uzupełniali olej, benzynę i wodę, wymieniali świece itp. Robili to w trakcie wyścigów, jazda trwała bez przerwy około 9 godzin. Marka Alfa Romeo ustanowiła w latach 1930—1935 wyjątkowy rekord, zwyciężając sześć razy pod rząd w kolejnych wyścigach.
Pierwszym samochodem firmy Alfa jest model 24/HP z silnikiem o pojemności 5084 cm3, ze skrzynią biegów wyposażoną w wał napędowy.
Przedstawiony na ilustracji samochód Alfa 1 2 HP z 1911 r. wzorował się na typie 24 HP z 1910 roku. Silnik o pojemności 2413 cm3 miał średnicę cylindra 80 mm, a skok tłoka 120 mm. Z 3-stopniową skrzynią biegów rozwijał moc 8,8 kW (12 KM). Model 12 HP produkowano w trzech wersjach, z silnikami 22 CV, 25 CV (seria B) i 28 CV (seria C). Samochody osiągały maksymalna prędkość 90, a ściślej mówiąc 100 km/h. Oprócz modeli z nadwoziami typu limuzyny produkowano modele z nadwoziami w kształcie torpedy o masie własnej 920 kg.
W latach 1910—1915 wyprodukowano ogółem 330 egzemplarzy modelu 12 HP.